Overhandiging petitie gevaar lachgascilinders aan Tweede Kamer

Kamerleden schrikken van grote aantal incidenten

portret Niels Kater
Door Niels Kater 21 maart 2024

Afgelopen dinsdag 19 maart, overhandigden medewerkers van afvalverwerkingsbedrijven samen met vakbond FNV een petitie aan leden van de Tweede Kamer over het gevaar van lachgascilinders. In de petitie wordt opgeroepen om maatregelen te nemen tegen de lachgascilinders die voor explosiegevaar zorgen bij afvalverwerkers.

Hanan Yagoubi, bestuurder bij de FNV, benadrukt het belang van deze petitieaanbieding: ‘Het is van cruciaal belang dat de Tweede Kamer zich bewust wordt van de gevaren van lachgascilinders op de werkvloer. Met deze petitie roepen we op tot concrete maatregelen om de veiligheid van werknemers te waarborgen.’

Ernstige risico’s

Een breed scala aan Tweede Kamerleden, waaronder die van NSC, PVV, D66, ChristenUnie, BBB, SGP, PvdD en VVD, ontvingen de petitie en werden geconfronteerd met een alarmerend voorbeeld: een ontplofte lachgascilinder. Al eerder waarschuwde de vakbond voor de ernstige risico's die lachgascilinders met zich meebrengen voor zowel werknemers als omstanders. Deze zorgen vormden de aanleiding voor de petitieaanbieding.

Petitie ruim 2500 keer ondertekend

De aanbieders van de petitie zijn in gesprek gegaan met de commissie Infrastructuur en Waterstaat. Het verhaal werd kracht bijgezet door afbeeldingen van schade na explosies en genomen veiligheidsmaatregelen. Kamerleden schrokken van de hoeveelheid en regelmaat van de explosies en het formaat van de lachgascilinders in kwestie. Nadien kregen de Kamerleden een inmiddels ruim 2500 keer ondertekende petitie overhandigd die direct ingrijpen van de politiek eist. De vakbond blijft doorgaan met de lobby richting Den Haag. Er moet op korte termijn een oplossing komen voor het probleem.