Cao onderhandelingsresultaat Hbo

Gemiddelde loonsverhoging van ruim 10%; laagste schalen bijna 14 % omhoog

Portret Hans Walthie
Door Hans Walthie 30 juni 2023

FNV Onderwijs & Onderzoek heeft, samen met de andere betrokken vakbonden, een onderhandelingsresultaat bereikt voor de cao Hbo. Afhankelijk van de schaal waarin een medewerker zit, ontvangt de medewerker een loonsverhoging van tussen de 13,8% (onderste schaal) en 6,36% (schaal 13 en hoger). Medewerkers die aan het maximum van schaal 11 en 12 zitten, gaan met deze maatregelen 11,33% respectievelijk 10,45% omhoog.

Aanvullend geboorteverlof wordt aangevuld tot 100% van het wettelijk dagloon

FNV Onderwijs & Onderzoek cao onderhandelaar Tanja Schrijver: ‘Het heeft een aantal onderhandelingsrondes gekost, maar nu ligt er toch een prima cao resultaat op tafel. Met een stevige loonsverhoging, die vooral ook voor werknemers in de lagere schalen hard nodig is om de fors oplopende kosten van levensonderhoud  te helpen dekken. Ook goed nieuws is dat voor de duur van het aanvullende geboorteverlof de UWV uitkering van 70% van het dagloon aangevuld wordt tot 100% van het wettelijk (maximum) dagloon. En de regeling werktijdverkorting senioren wordt uitgebreid met de mogelijkheid om naast de huidige WS nog eens maximaal 20% minder te gaan werken t.o.v. de oorspronkelijke betrekkingsomvang. We gaan dit resultaat dan ook positief aan onze leden voorleggen.’

Belangrijkste cao resultaten

De cao heeft een looptijd van 15 maanden, van 1 april 2023 tot en met 30 juni 2024.

Loon

Met ingang van 1 juli 2023 worden de bedragen in schaal 1 tot en met 10 structureel verhoogd met 150 euro bruto. De bedragen in schaal 11 en 12 worden structureel verhoogd met 100 euro bruto.

Het maximum van de functieschalen 11 en 12 wordt daarop aanvullend verhoogd met een extra trede. Medewerkers die al op het maximum van deze twee functieschalen zijn ingeschaald ontvangen per 1 juli het nieuwe maximum. Bij salarisschaal 11 hebben partijen aan de onderkant een extra aanlooptrede toegevoegd.

De verhoogde bedragen in schalen 1 tot en met 12 worden vervolgens per 1 juli verhoogd met 6,36%.
Ook schaal 13 en hoger krijgen een verhoging van 6,36%.

Afhankelijk van de schaal waarin een medewerker zit ontvangt de medewerker daarmee een loonsverhoging tussen de 13,8% (onderste schaal) en 6,36% (schaal 13 en hoger).

Medewerkers die aan het maximum van schaal 11 en 12 zitten, gaan met deze maatregelen 11,33% respectievelijk 10,45% omhoog. De verhogingen worden uiterlijk met het salaris van september 2023 met terugwerkende kracht uitbetaald.

Met het salaris van september 2023 ontvangen alle medewerkers die op dat moment in dienst zijn bij een hogeschool een incidentele pensioengevende uitkering van 833 euro bruto naar rato van het dienstverband.

Werkdruk

In de cao wordt een definitie van werklast toegevoegd en wordt verduidelijkt dat er geen verplichting tot arbeid bestaat tijdens de tot de werktijd behorende koffie-of theepauzes. Partijen hebben afspraken gemaakt die eraan moeten bijdragen dat de werklast past bij de aanstellingsomvang.

Verzekeren inkomensterugval gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid

Werknemers die ziek zijn geworden na 1 maart 2020 en gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn/worden verklaard, vallen onder een WIA-hiaatverzekering. Is dat niet het geval, dan garanderen hogescholen een arbeidsovereenkomst op tenminste 50% restverdiencapaciteit. Daarmee wordt voorkomen dat arbeidsongeschikte medewerkers in de bijstand terecht komen.

Vitaliteit

Voor een goede start stelt iedere hogeschool een inwerkbeleid op, dat tegemoet komt aan de benodigde professionalisering en het adequaat inwerken van de nieuwe werknemer.

Startende werknemers krijgen voortaan ook de beschikking over 45 DI-uren naar rato van de betrekkingsomvang. De regel dat beneden 0,4 fte geen DI-uren worden toegekend vervalt voor alle personeelsleden.

Voor de duur van het aanvullende geboorteverlof wordt de UWV uitkering van 70% van het dagloon aangevuld tot 100% van het wettelijk (maximum) dagloon.

De regeling werktijdverkorting senioren (WS) wordt uitgebreid met de mogelijkheid om naast de huidige WS nog eens maximaal 20% minder te gaan werken t.o.v. de oorspronkelijke betrekkingsomvang. Deze aanvullende WS is dan onbetaald verlof met behoud van pensioenopbouw en premieverdeling.

Een jaar voor het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd treden werkgever en werknemer in overleg over de pensioendatum. Daarbij heeft de medewerker het recht om:

het schooljaar af te maken, wanneer het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd ligt tussen 1 januari en 1 juli;

het kalenderjaar af te maken, wanneer het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd valt tussen 1 september en 31 december.

Sociale veiligheid

Op instellingsniveau wordt in overleg een ombudsfunctionaris aangesteld of wordt op andere wijze de sociale veiligheid geborgd.

Flex

De contractvorm D-3 (arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op vast) wordt aangepast. Structureel werk wordt in principe uitgevoerd op basis van een vast contract of op basis van een tijdelijk contract met uitzicht op vast. Een werknemer met een tijdelijk contract met uitzicht op vast zal na één jaar in vaste dienst worden genomen.

Als de werknemer onvoldoende wordt beoordeeld of niet beoordeeld kan worden (bijv. door ziekte of andere oorzaken) kan de periode tijdelijke dienst worden verlengd met maximaal één jaar.

Inschaling docenten

Vanaf 1 september 2023 geldt dat functies waarvan onderwijsgevende taken deel uitmaken (docentfuncties), waarvoor het hebben van een volledige en overdraagbare BDB (hierin is de BKE geïntegreerd) vereist is (of vergelijkbare functie-eisen), minimaal op functieschaal 11 moeten worden gewaardeerd.

Ledenraadpleging

Het woord is nu aan de leden. Zij kunnen er nog tot 6 juli, 17.00 uur, over stemmen.

Onder de cao zijn ruim 46.000 werknemers werkzaam. De vorige cao liep van 1 april 2022 tot 1 april 2023.