Werknemers van Sociaal werkbedrijf Rotterdam Inclusief houden dinsdag 16 mei een werkonderbreking. Ze eisen 10,15% loonsverhoging en een verbetering van hun reiskostenvergoeding van 10 naar 21 cent per kilometer. Vanwege de gestegen kosten kunnen de medewerkers met een arbeidsbeperking nauwelijks nog rondkomen. De FNV gaat langs op de locatie Zuidlaardermeer en Bovendijk.
De medewerkers zullen tijdens de werkonderbreking een brief ondertekenen. In deze brief nodigen ze minister Carola Schouten van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Raymond Vlecken, voorzitter van de werkgevers bij de cao-onderhandelingen, uit om op 7 juni naar de landelijke actie in Utrecht te komen om daar te laten zien wat de werknemers waard zijn. Rotterdam Inclusief is voorstander van verbeteringen in de cao’s Aan de slag en SW en maakt zich vanuit de gemeente Rotterdam landelijk ook sterk daarvoor. Om die reden staat Rotterdam Inclusief ook sympathiek tegenover de inspanningen van de FNV en faciliteert zij de bijeenkomsten en geeft ze de medewerkers de ruimte om op 7 juni naar de landelijke actie te gaan.
Joost Kaper, bestuurder Sociale werkbedrijven: ‘Maandenlang krijgen we van de VNG te horen dat er geen extra geld is voor de werknemers in de sociale ontwikkelbedrijven. Het geld moet eerst bij de minister vandaan komen voordat de VNG iets kan doen. Maar gemeenteambtenaren zijn wel gecompenseerd met betere cao-afspraken, hoewel hier nog geen financiële dekking uit Den Haag voor was. Het kan dus wel, maar de VNG meet bewust met twee maten. Terwijl de werknemers bij Rotterdam Inclusief en andere sociale werkbedrijven al rond het minimum verdienen en de dagelijkse boodschappen nauwelijks nog kunnen betalen. Deze werknemers verdienen ook meer, want ze zijn niet minder.’
De FNV dringt al vanaf mei 2022 aan op aanvullende afspraken voor de cao SW en cao Aan de slag, waar zo’n 90.000 werknemers met een beperking onder vallen. Beide cao’s zijn afgesloten op het moment dat er nog geen sprake was van stijgende inflatie. De vakbond wil dat alle lonen in deze cao's met terugwerkende kracht per 1 januari 2023 met 10,15% verhoogd worden. Ook moet de reiskostenvergoeding aangepast worden aan de hogere brandstofkosten. Dat betekent een verhoging van 10 naar 21 cent per kilometer. Kaper: ‘Werknemers moeten nu soms kiezen tussen het ov kunnen betalen om naar hun werk gaan of boodschappen doen.’