Onderhandelingen cao Nederlandse Universiteiten gestart

Bonden en actiegroepen eisen meer vaste contracten

Door Redactie 12 januari 2023

Bij de aftrap van het onderhandelingstraject voor de nieuwe cao NU overhandigde de FNV, samen met de andere betrokken vakbonden én vier actiegroepen (Casual Academy, 0.7, Postdocnl en het PNN) de cao-inzetbrief aan de werkgevers. Dit deden we via een groot bord met de tekst ‘Meer vaste contracten NU’, als knipoog naar de afkorting van de cao (Nederlandse Universiteiten: NU).

onderhandeling

Wat we willen

In de cao-inzetbrief communiceren we belangrijke zaken. Zo willen we graag NU harde afspraken over vaste contracten voor docenten en onderzoekers maken. Verder willen we:

• Een flinke loonsverhoging van 14,3%, conform de inflatie van afgelopen oktober (bron: CBS) en de vastgestelde centrale looneis van de FNV. Salarissen zouden bovendien elk jaar automatisch moeten meegroeien met de stijgende prijzen (Automatische Prijs Compensatie);
  • Meer vaste contracten voor docenten en onderzoekers. De FNV eist een maximum percentage aan tijdelijke contracten voor docenten en onderzoekers van 15 tot max. 25% per faculteit;
  • Afspraken over duurzame inzetbaarheid. Om uitval van personeel tegen te gaan moet de werkdruk omlaag. Via een enquête (zie mail 'Aanpak werkdruk' in je mailbox) gaan we evalueren in hoeverre deze afspraak wordt nageleefd;
  • Meer diversiteit en inclusie. Bijvoorbeeld door de introductie van transgenderverlof of een verlof voor vrouwen in de overgang.

Reactie werkgevers

De werkgevers hebben tijdens de eerste onderhandelingsronde een aantal vragen gesteld over de inzet van de vakbonden. Zij willen het in deze cao-onderhandelingen onder meer hebben over duurzame inzetbaarheid, het creëren van meer vaste banen binnen de sector en het vereenvoudigen van cao-teksten. De komende weken gaan we onderzoeken of we de onderwerpen die beide partijen belangrijk vinden kunnen clusteren. Op basis daarvan kan dan verder worden onderhandeld. 8 februari staat de tweede ronde gepland.

#MeerVasteContractenNU: jouw hulp is nodig!

In deze cao-onderhandelingen is het maken van harde afspraken voor meer vaste contracten voor docenten én onderzoekers één van de speerpunten. Jij kan daarbij helpen door een rood polsbandje te dragen. Zo laat je zien dat jij solidair bent met je collega’s.

Want alle docenten en onderzoekers die een tijdelijk contract hebben én structureel werk verrichten verdienen een vast contract. Dit zorgt niet alleen voor meer zekerheid en perspectief. Het verlaagt ook de werkdruk voor tijdelijk én vast personeel en komt de kwaliteit van onderwijs en onderzoek ten goede.

Hoe kom je aan een polsbandje?

Je kunt deze ophalen of aanvragen bij je vakbondsfunctionaris. Een overzicht van deze collega’s vind je hier. Denk je minimaal 20 bandjes uit te kunnen delen, vraag dan zelf via het aanvraagformulier bandjes en bijbehorende flyer aan. Het zou geweldig zijn als je een foto plaatst van jouw polsbandje op Twitter, Facebook of Instagram via de hashtag #MeerVasteContractenNU.

Teken vooral ook de petitie om steun te betuigen aan je collega’s.

Teken de petitie

Tot slot

Via onze website en via nieuwsbrieven houden we je op de hoogte van de onderhandelingen. We gaan ervoor!

Lees onze volledige cao-inzet na