FNV biedt petitie en gezamenlijke cao-inzet aan bij start cao onderhandelingen universiteiten

Portret Hans Walthie
Door Hans Walthie 9 januari 2023

Bij veel Nederlandse universiteiten komen docenten en onderzoekers vrijwel alleen in aanmerking voor tijdelijke contracten. Dit vindt de FNV onacceptabel. Structureel werk moet een vast contract betekenen.

Tijdens de Ware Opening van het Academisch Jaar, op 5 september 2022, lanceerde de FNV, samen met de AOB en actiegroepen als 0.7, Casual Academy en WOinActie de petitie ‘Stop tijdelijke contracten voor universitair docenten en onderzoekers’. Deze petitie wordt, samen met de gezamenlijke cao-inzetbrief van de bonden, bij de start van de nieuwe cao onderhandelingen Nederlandse universiteiten op 10 januari overhandigd aan de werkgevers. De huidige cao loopt eind maart af.

Duidelijk

Samen met de cao-onderhandelaars van de vakbonden, een afvaardiging van FNV leden én actiegroepen (Casual Academy, WOinActie, PNN, Postdocnl en 0.7) wordt de werkgeversdelegatie duidelijk gemaakt waar het in de komende cao-onderhandelingen vooral over zou moeten gaan.

Hoge werkdruk en onveilige werkomgeving

FNV Onderwijs & Onderzoek bestuurder Jan Boersma: ‘Veel (jonge) docenten en onderzoekers gaan van tijdelijk contract naar tijdelijk contract, van universiteit naar universiteit. Zij worden ingezet op structurele onderwijstaken van universiteiten, zonder zelf écht onderdeel van die universiteit te mogen worden. Dit leidt tot een hoge werkdruk en een onveilige werkomgeving. Waardering voor het harde werk in de vorm van zekerheid en perspectief blijft achter. Dit moet echt anders en daarom is dit ook één van onze belangrijkste eisen voor de nieuwe cao.’

Eisen

Belangrijkste cao eisen:

Loonsverhoging en stappen richting ‘automatische prijscompensatie’ (APC);

Meer vaste contracten, met name voor onderzoekers en docenten;

Terugdringen werkdruk / inzetten op duurzame inzetbaarheid;

Maken van goede afspraken rondom diversiteit & inclusie;

Verbeteren vakbondsfaciliteiten.

60.000 werknemers

Onder de cao zijn circa 60.000 werknemers werkzaam; op 14 Nederlandse universiteiten.