Grote meerderheid FNV-leden stemt voor nieuwe cao Rijk

'Goede afspraken over loon, met oog voor lage inkomens'

Portret Hans Walthie
Door Hans Walthie 7 juli 2022

De stembussen zijn gesloten. Ruim 90 procent van de leden van FNV Overheid heeft ‘ja’ gezegd tegen het cao onderhandelingsresultaat Rijk 2022-2024, dat de FNV en de andere vakbonden AC, CNV en CMHF op 23 juni jongstleden afsloten.

Leden FNV stemmen in met cao Rijk

'Het is duidelijk dat onze leden behoorlijk tevreden zijn over hun nieuwe cao', zegt onderhandelaar Marco Ouwehand van FNV Overheid. 'Het waren pittige onderhandelingen, maar er zijn uiteindelijk goede afspraken gemaakt over het loon, met vooral ook extra oog voor de mensen met lage inkomens.'

14 euro per uur

Het minimumloon gaat naar 14 euro per uur. Ouwehand: 'Dat was een belangrijke voorwaarde voor ons.  Als je uitgaat van een modaal loon dan is er sprake van 9% loonsverhoging.'

Verbeteren sociale veiligheid

Daarnaast is er een totaal nieuwe verlofregeling met uitgebreide overgangsmaatregelen uitgewerkt, vertelt hij. 'En we maken een serieuze stap met het verbeteren van de sociale veiligheid. Per 1 januari 2023 komt er bovendien een RVU-regeling. Werknemers met 43 of meer dienstjaren, waarvan minimaal 10 jaar bij het Rijk, komen hiervoor in aanmerking.'

130.000 rijksambtenaren

De cao Rijk heeft een looptijd van 1 april 2022 tot en met 30 juni 2024. Onder de cao vallen circa 130.000 rijksambtenaren.

Ondertekening met minister

Op maandag 11 juli aanstaande, 11.00 uur, zal het cao-akkoord worden ondertekend door minister Hanke Bruins Slot en de bonden, waaronder FNV Overheid-bestuurders Mick Bleijerveld en Marco Ouwehand, op het ministerie van Binnenlandse Zaken in Den Haag.