Staking HTM van de baan, vakbonden en werkgever sluiten akkoord

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 9 juni 2022

Vakbonden en werkgever zijn het eens geworden over een nieuwe cao voor de 1.900 werknemers van het Haagse vervoersbedrijf HTM. De geplande staking van vrijdag 10 juni is hiermee van de baan. Na een ultimatum, een staking en twee nieuwe overlegrondes kwam de werkgever met een verbeterd bod. Gemiddeld gaan de trambestuurders en buschauffeurs van de Haagse stadsvervoerder er in ruim 2 jaar 8,5% op vooruit.

Eric Vermeulen, bestuurder FNV Stadsvervoer: ‘De directie komt nu haar belofte voor koopkrachtbehoud na en ook wordt er serieus iets aan de al jarenlange hoge werkdruk gedaan.’ Leden van de vakbonden kunnen binnenkort hun oordeel uitspreken over het onderhandelingsresultaat. Als zij akkoord zijn gaat de nieuwe cao, met terugwerkende kracht, in per 1 september 2021.

Gemiddeld 8,5% meer loon

Naast afspraken over werkdruk worden de lonen structureel verhoogd. Zo krijgen de werknemers er 1,5% bij op 1 juli 2022, en nog eens 2,5% op 1 januari 2023. Daarnaast worden alle salarisschalen, ook met terugwerkende kracht, op 1 februari 2022 met € 90 verhoogd. Ook gaat de vaste eindejaarsuitkering over 2022 met € 250 omhoog en over 2023 komt daar een zelfde verhoging bij. Gemiddeld gaan de trambestuurders en buschauffeurs van de Haagse vervoerder er in ruim 2 jaar 8,5% op vooruit.

Aanpak werkdruk

Om de werkdruk te verlagen, komen er in totaal 145 arbeidsplaatsen bij, waarvan zo’n 60 tot 70 rijdend personeel (tram-, bus- en Randstadrailbestuurders). Vermeulen: ‘Het rijdend personeel had nauwelijks tijd om op adem te komen tussen de ritten in. Een kop koffie of toiletbezoek was een luxe. Met steeds drukker wordend verkeer en reizigers die steeds mondiger worden, kan dat gevaarlijke situaties opleveren als er niet voldoende rust wordt genomen.’
Naast extra personeel wordt er de komende tijd ook gekeken hoe de werkdruk nog verder omlaag kan worden gebracht. Dit doen vakbonden en werkgever in gezamenlijke overleg.

Minimaal € 14

Vakbonden en werkgever hebben ook afgesproken dat het minimum uurloon naar € 14 per uur gaat. Voor stagairs en sommige werknemers in opleiding, gelden andere afspraken.

Cao

De nieuwe cao loopt van 1 september 2021 tot en met 31 december 2023. De onderhandelingen voor een nieuwe cao duurden 7 maanden. Bij HTM werken 1.900 mensen.