Nieuwe cao hbo

Vakbonden en werkgevers hbo zijn het snel eens

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 23 maart 2022

De Vereniging Hogescholen en vakbonden, waaronder de FNV en de AOb, hebben afspraken gemaakt voor de nieuwe cao hbo. De ruim 50.000 werknemers krijgen op 1 juni 2022 een loonsverhoging van 4%. Naast structureel meer loon krijgen werknemers in juni 2022 ook een eenmalige uitkering van € 600 bruto, naar rato van het dienstverband.

Het onderhandelaarsakkoord wordt met een positief advies aan de leden voorgelegd. Zij kunnen (digitaal) stemmen tot 14 april. De nieuwe cao loopt van 1 april 2022 tot 1 april 2023.

Verder praten

Werkgevers en vakbonden hebben afgesproken dat ze de komende maanden verder praten en afspraken maken over onder meer het terugdringen van werkdruk en het faciliteren van thuiswerken. Jan Boersma, bestuurder FNV Onderwijs & Onderzoek: ‘We hebben daar meer tijd voor nodig, we wachten nog op de uitkomsten van een aantal onderzoeken.’ Alle partijen waren het er wel over eens dat afspraken over een loonsverhoging, gezien de toenemende inflatie, niet uitgesteld konden worden. Boersma: 'We zijn ook tevreden met de afspraken die we daarover hebben gemaakt.'

Oplossingen terugdringen werkdruk

Boersma: ‘Er is van beide kanten hard gewerkt aan oplossingen, maar tot op heden is het nog niet gelukt om de werkdruk verder terug te dringen.’ Uit onderzoek van de FNV in 2021 bleek dat tweederde van de werknemers al langere tijd een te hoge werkdruk ervaart.

Longcovidfonds

De vakbonden vinden het belangrijk dat er een fonds komt voor werknemers met longcovidklachten. Afspraken zijn daarover nog niet gemaakt. Boersma: ‘De werkgevers hebben wel aangegeven dat ze ook de noodzaak inzien van een dergelijk fonds, dus ook daar praten we verder over.’