Minister moet haast maken met betere arbeidsvoorwaarden rijksambtenaren

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 10 maart 2022

De FNV en andere vakbonden willen zo snel mogelijk met minister Hanke Bruins Slot (Binnenlandse Zaken) om tafel om een nieuwe cao af te spreken voor de 130.000 rijksambtenaren. Zij dringen hierop aan in een brief aan de bewindsvrouw.

Marco Ouwehand, bestuurder FNV Overheid: ‘Maandag 14 maart maken we kennis met de nieuwe minister en wat ons betreft is dat meteen de start van de onderhandelingen voor een nieuwe cao.’

Koopkrachtdaling serieus probleem

De huidige cao loopt af op 31 maart 2022. Ouwehand: ‘De overheid staat er niet om bekend dat ze snel over de brug komt met een goed loonbod. Maar juist nu is het belangrijk dat er snel afspraken komen over verbetering van de arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden. De koopkracht loopt snel achteruit en dat is zeker voor ambtenaren in de lagere schalen bij het Rijk een serieus probleem.’

€ 14 per uur is de bodem

De vakbonden hebben voor het gesprek drie prioriteiten voor de cao-onderhandelingen aan de minister gestuurd. Ze willen behoud van koopkracht, daarvoor is een salarisverhoging nodig die niet onder de inflatie duikt. Ook willen ze dat alle rijksambtenaren, waaronder ook schoonmakers, mensen bij het gevangeniswezen en douanemedewerkers, net als gemeenteambtenaren minimaal € 14 per uur gaan verdienen.

Sociale veiligheid

Verder is sociale veiligheid een belangrijk thema. Zo moeten er geen drempels zijn voor medewerkers om sociale onveiligheid bespreekbaar te maken en/of te melden. Daarvoor is het belangrijk dat er voor iedereen een onafhankelijke instantie komt, en niet zoals nu alleen op enkele departementen. Ouwehand: ‘Er is nu op veel plekken terughoudendheid om zaken te melden. Medewerkers zijn er niet zeker van dat ze geen nadeel ondervinden van een melding. Het is de hoogste tijd dat dat verandert.’