Meer bevoegdheden voor RET-tramconducteurs nodig tegen agressie in OV

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 1 februari 2022

De FNV wil dat tramconducteurs van de RET meer bevoegdheden krijgen om overlast van agressieve passagiers in het openbaar vervoer aan te pakken. De agressie neemt toe en conducteurs grijpen vaak niet meer in omdat ze bang zijn voor escalatie. Eric Vermeulen, bestuurder FNV Publiek Belang: ‘Het gaat niet alleen om de veiligheid van de tramconducteurs, maar ook om die van de passagiers.’

De FNV wil dat de conducteurs de bevoegdheid krijgen om mensen te weigeren en dat de RET met een plan komt om de orde te handhaven. De tramconducteurs kunnen wel agressietrainingen volgen, maar volgens de FNV is dat niet voldoende. Vermeulen: ‘Denk aan het verbeteren van toezicht door het vergroten van de controle en betere maatregelen om het zwart- en grijsrijden tegen te gaan. Ook moeten passagiers die overlast geven makkelijker geweerd kunnen worden.’

Bezuinigingen onverantwoord

De RET heeft onlangs weer bezuinigen aangekondigd die diit keer gepaard gaan met het verlies van zo’n 50 fte’s. Het gaat daarbij vooral om servicemedewerkers en metrobeheerders. Vermeulen: ‘Dat is echt onverantwoord. Juist de metrobeheerders moeten zorgen voor veiligheid op de stations in Rotterdam. In het verleden zijn juist de servicemedewerkers op de stations geïntroduceerd en conducteurs in de trams aangesteld voor meer veiligheid.’

Gevoel van onveiligheid neemt toe

Hans Erkens werkt voor de RET en is FNV-lid: ‘Wij maken ons grote zorgen over de sociale veiligheid in het Rotterdamse openbaar vervoer. Hier wordt door de Ondernemingsraad (OR) en de FNV al jarenlang veel aandacht voor gevraagd en dat is niet voor niets. Ook door de bezuinigingen van de afgelopen jaren is het gevoel van onveiligheid bij het personeel weer toegenomen.’ Uit de personeelsmonitor 2020, Sociale Veiligheid van het personeel in het Openbaar Vervoer, blijkt dat het gevoel van sociale veiligheid in en rond het OV t.o.v. 2018 gedaald is van 7,0 naar 6,7.