Gemeente Groningen ontloopt beloftes aan werknemers in zware beroepen

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 9 december 2021

Ondanks toezeggingen van de gemeente Groningen dat werknemers in fysiek zware beroepen vanaf hun 60ste minder kunnen werken, lijkt de gemeente deze belofte niet na te willen komen en het Generatiepact vanaf 1 januari 2022 te willen stopzetten. De FNV legt zich daar niet bij neer en heeft de gemeente dat vandaag per brief laten weten.

Shirley Harms, bestuurder FNV Overheid: ‘Meer dan een half jaar zijn we door de gemeente aan het lijntje gehouden. De gemeente zegt dat ze het belangrijk vindt dat haar werknemers in de laagste loonschalen, waarvan de meeste werken bij Stadsbeheer, op gezonde wijze door kunnen werken tot de AOW-gerechtigde leeftijd. Maar als puntje bij paaltje komt trekt de gemeente er geen geld voor uiten schuift ze de verantwoordelijkheid door naar een volgend college.’

Herhaling

De vakbonden zijn bang dat dit betekent dat het Generatiepact voor de laagste loonschalen wordt afgeschaft. Eerder werd dat al gedaan voor werknemers in de hogere loonschalen.

Geld voor gezondheid

Uit eerder onderzoek blijkt dat werknemers die gebruikmaken van het Generatiepact minder vaak ziek zijn. Harms: ‘Het lijkt alsof de gemeente niet heeft gekeken naar de baten maar vooral naar de kille kostenkant van het Generatiepact. Het gaat om mensen die zich dagelijks inzetten voor het schoon en leefbaar houden van de stad Groningen.’

Eenzijdig besluit

Er hebben de afgelopen maanden meerdere gesprekken plaatsgevonden tussen de gemeente en vakbondsvertegenwoordigers over het voorzetten van het Generatiepact. Uiteindelijk heeft de gemeente éénzijdig een beslissing genomen. Harms: ‘De leden van zowel FNV Overheid als CNV Connectief zijn daar behoorlijk boos over en we sluiten mogelijke acties voor voorzetting van Generatiepact dan ook niet uit.’

500 werknemers

Bij de gemeente Groningen werken zo’n 500 mensen in fysiek zware beroepen. Het gaat daarbij om mensen in de groenvoorziening, de gemeentereiniging, podiumtechniek en werkzaamheden bij evenementen zoals het plaatsen van verkeersborden. Tot nu toe hebben ruim 100 werknemers gebruik gemaakt van de mogelijkheid om vanaf hun 60ste minder te werken. Ze hebben daarbij twee keuzes. Of 60% werken met behoud van 90% van het loon en 100% pensioenopbouw of 80% blijven werken met behoud van 95% van het loon en 100% pensioenopbouw.