Maximale thuiswerkvergoeding en meer loon voor medewerkers UWV

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 9 juni 2021

Alle 20.000 werknemers van het UWV krijgen het komend jaar meer loon. Er komt 1,7 procent bij, met een minimum van 60 euro bruto. De werknemers in de laagste salarisschalen, waar relatief veel jongeren in zitten, gaan er daardoor het meest op vooruit. Etienne Haneveld, bestuurder FNV Overheid: ‘We zijn echt blij dat we die combinatie van procenten en centen hebben kunnen afspreken.'

FNV onderhandelde sinds november over een nieuwe cao. De nieuwe cao heeft een looptijd van een jaar en gaat met terugwerkende kracht in per 1 januari 2021. Leden van de FNV kunnen tot 25 juni over het onderhandelingsresultaat stemmen. Op 28 juni maken de bonden de uitkomst bekend.

Opmaat naar hoger minimumloon

De werknemers in de laagste twee loonschalen gaan er het meest op vooruit, gemiddeld 2,5% en ook de lonen van de werknemers met een modaal inkomen stijgen zo'n 2%. Haneveld: ‘We zijn blij dat zowel jongeren als de laagstbetaalde werknemers er het komend jaar flink op vooruitgaan. De medewerkers in de laagste loonschalen verdienen vaak net iets meer dan het minimumloon. Wat ons betreft zijn de nu gemaakte afspraken een opmaat naar verdere verhoging van het minimumloon naar 14 euro bruto per uur.’

Thuiswerkvergoeding en verlofregelingen

Naast een loonstijging zijn er ook afspraken gemaakt over een onbelaste thuiswerkvergoeding van 43 euro per maand, geboorteverlof en krijgen alle medewerkers een éénmalige uitkering van 100 euro bruto. Haneveld: ‘We zijn echt trots op de afspraken die we hebben gemaakt over verschillende vormen van ouderschapsverlof, zoals geboorteverlof en verlof bij adoptie. Bij een inclusieve samenleving horen moderne cao-afspraken.’

Onafhankelijkheid keuringsartsen

Er zijn afspraken gemaakt om de onafhankelijkheid van keuringsartsen te borgen. Haneveld: ‘Het werk van keuringsartsen levert soms een spanningsveld op tussen wat van hen als ambtenaar wordt verwacht, hiervoor leggen ze ook een eed af, en hoe ze moeten handelen naar hun artseneed. Afgesproken is dat de artseneed altijd voor gaat.’

Pensioen en terugdringen flex

Er komen studies naar het terugdringen van flex en er is vastgelegd dat de flexibele schil binnen een jaar met 5 procent wordt verlaagd. Ongeveer een kwart van de medewerkers is flex. Ook wordt er onderzoek gedaan naar diverse vormen van ouderschapsverlof en het nieuwe werken. Tot slot gaat er een projectteam - bestaande uit werkgevers, werknemers en externe experts - aan de slag om de nieuwe pensioenregels zo goed mogelijk in te voeren.