Overwinning voor FNV ‘Nijmegen voor 14’

Gemeente Nijmegen moet werknemers minimaal 14 euro betalen

Door Redactie 16 maart 2021

Als enige gemeente in Nederland moet Nijmegen haar eigen personeel minimaal 14 euro per uur betalen. Dat is voor de tweede keer besloten door een meerderheid van de gemeenteraad in Nijmegen. Een prachtige overwinning voor FNV ‘Nijmegen voor 14’, onderdeel van de landelijke minimumlooncampagne die strijdt voor een leefbaar inkomen voor iedereen.

Achtergebleven minimumloon

Begin 2020 zijn er gesprekken gevoerd met gemeenteraadsleden in Nijmegen om hen bewust te maken van armoede onder werkenden. Het minimumloon is jarenlang achtergebleven, terwijl de kosten van huisvesting, gas, water, licht en de zorgverzekering maar blijven stijgen. Dit leidt tot grote problemen. Gemeenten hebben de taak om via het armoedebeleid bewoners te ondersteunen die het niet meer redden in de steeds duurder wordende maatschappij.

Motie voor 14 euro

Een grote meerderheid van de gemeenteraadsleden vond dit onderwerp zo belangrijk dat zij op 24 juni 2020 een motie in hebben gediend. In de motie pleiten zij in Den Haag voor een minimumloon van 14 euro. Ook willen ze dat de gemeente de eigen medewerkers (in vaste dienst, uitzendkrachten en payrollers) alvast 14 euro betalen. Zo geven zij zelf het goede voorbeeld en kunnen zij bij nieuwe aanbestedingen hier ook aandacht voor vragen.

Eerste gesprekken met wethouder gestart

Deze motie is met ruime meerderheid aangenomen, maar het College van B&W hield punt 2 tegen. 8 maanden lang heeft de groep ‘Nijmegen voor 14’ de druk opgevoerd om dit toch te realiseren. Een aantal partijen in de gemeenteraad dachten daar net zo over. Zij hebben op 3 maart 2021 opnieuw een motie ingediend.

In de motie verzoeken zij om:

• Op een zo kort mogelijke termijn het overleg met de vakbonden over uitvoering van de motie aan te gaan. Dit met de intentie om in goed overleg met de vakbonden het minimumuurloon, voor de 19 medewerkers van de Gemeente Nijmegen en de 24 payrollers die voor Nijmegen werken, op te trekken naar 14 euro.
  • De gemeenteraad over het resultaat van dit overleg vóór 15 mei te rapporteren.

De verantwoordelijk wethouder heeft uiteindelijk aangegeven met de FNV in gesprek te gaan om dit te realiseren.

Intussen zijn de eerste gesprekken gestart met de vakbonden in het lokaal overleg in Nijmegen. Een prachtige overwinning voor ‘Nijmegen voor 14’.