Update cao-onderhandelingen gemeenten

Helaas nog geen stap verder

Door Redactie 27 januari 2021

Tijdens de onderhandelingen op 22 januari is gebleken dat de werkgevers (VNG) geen beweging laat zien om tot elkaar te komen. Gemeenten zouden te maken hebben met financiële gevolgen van de coronacrisis. De bonden begrijpen dit maar willen niet dat de gemeenteambtenaar hier de dupe van wordt.

Loonbod

Het loonbod blijft feitelijk een nullijn, zoals de VNG ook in haar inzetbrief in oktober jl. heeft opgenomen. Verder is de VNG van mening dat de fiscale aanpassingen die in januari dit jaar op het loonstrookje te zien zijn, al voldoende compensatie biedt voor de prijsindexering.

Verlof en vitaliteit

De VNG vindt daarnaast dat de huidige regelingen voor vervroegd uittreden en het nemen van een sabbatical al voldoende zijn. Eerder dit jaar heeft de werkgroep Vitaliteit (vertegenwoordigd door zowel de VNG als de bonden) een gezamenlijk en weloverwogen advies gegeven. Daar worden nu door de VNG eenzijdig elementen uit gehaald. Dit zet het vertrouwen tussen de onderhandelingspartners onder druk.

Sociale zekerheid

Verder blijft de VNG bij het standpunt om de nawettelijke werkloosheidsuitkering en de uitbetaling van het derde ziektejaar af te schaffen. Ook hier zijn de bonden het niet mee eens.

Uitkomsten onderzoek

De VNG gaat vooral voorbij aan de uitkomsten van het brede onderzoek dat gehouden werd in augustus 2020. Hierbij gaven zo’n 27.000 gemeenteambtenaren aan wat voor hen belangrijk is binnen de nieuwe cao:

• Loon
  • Balans werk-privĂ©, vitaliteit & verlof
  • Werk- en sociale zekerheid

Het harde werk van de gemeenteambtenaar lijkt hierdoor weinig waardering te krijgen. Als bonden snappen we dat het crisis is, maar het sombere beeld dat de VNG schetst is niet gelijk aan de werkelijkheid. Andere sectoren in crisis, zoals de KLM of de NS, laten hun medewerkers in ieder geval iets van waardering zien.

Hoe nu verder?

De bonden hebben afgesproken om dit eerst te bespreken met de kaderleden. Tijdens het volgende overleg dat op 5 februari gepland staat zullen de bonden een terugkoppeling aan de VNG geven.

Blijf nu ook via Facebook op de hoogte

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws over de cao-onderhandelingen? Volg dan onze nieuwe Facebookpagina FNV Gemeenten. Hier vind je informatie over alles wat van belang is voor jouw werk als gemeenteambtenaar.

De bonden,

FNV Overheid
CNV Overheid
CMHF

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.