‘SOWECO moet blijven!’

Hou de sociale werkvoorziening in stand

Door Redactie 6 maart 2020

Bjorn Tempert (41) uit Nijverdal hield 3 maart een vlammend betoog bij de gemeente Hellendoorn. Zijn boodschap: niet stoppen met de sociale werkvoorziening SOWECO. Hij krijgt massaal steun.

Bang om baan te verliezen

Bjorn is de enige rij-instructeur in Nederland met alle benodigde diploma’s op zak én een SW-indicatie. Hij is bang dat hij en zijn 1200 collega’s straks geen werk meer hebben als SOWECO ophoudt te bestaan. Het bedrijf werkt al ruim 50 jaar met mensen met een beperking.

Petitie 3.000 keer ondertekend

Na de emotionele oproep van Bjorn, gaf de FNV een petitie met 3.000 handtekeningen aan de commissie Samenlevingszaken. Al ondertekenaars vinden dat de sociale werkvoorziening moet blijven.

Maak SOWECO springplank en vangnet tegelijk

In de petitie eisen de FNV en de ondertekenaars het behoud van de infrastructuur, kennis en kunde van SOWECO. Daarnaast willen ze dat het bedrijf doorgroeit naar een zogeheten sociaal ontwikkelbedrijf. Dat is een plek waar mensen met een arbeidsbeperking passend werk krijgen en zich verder kunnen ontwikkelen. De FNV wil een bedrijf dat springplank en vangnet tegelijk is.

Ook steun van or en Cliëntenplatform

Naast medewerkers van SOWECO en van de FNV waren de ondernemingsraad van de sociale werkvoorziening en het Cliëntenplatform van Hellendoorn aanwezig om de actie te ondersteunen.

Wethouder Overmeen-Bakhuis kon geen verdere informatie geven over de inhoudelijke ontwikkeling van de zaak.

Bjorn Tempert tijdens zijn betoog.