Belastingdienst dreigt in oude fout te vervallen

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 11 januari 2020

Het ministerie van Financiën schrijft in een brief aan de Tweede Kamer de Belastingdienst op te delen in drie stukken naar aanleiding van de toeslagaffaire. De Belastingdienst wil een veilige werkomgeving en wil dit onder andere doen door twee personeelsraadpersonen aan te stellen, zodat medewerkers misstanden kunnen melden.

FNV heeft geen vertrouwen in integriteitsraadspersonen die de Belastingdienst zelf uitkiest. Uit een enquête die de bond onlangs hield, heeft 98% van de respondenten aangegeven dat zij een onafhankelijke paritaire commissie willen. FNV-bestuurder Mieke van Vliet: ‘In het verleden bleek de werkgeverscommissie ook al niet te werken, er melden zich toen weinig medewerkers.’

Enquête

Uit de enquête blijkt ook dat het vertrouwen onder het personeel ernstig is geschaad. ‘Daarom moeten integriteitskwesties voortaan beoordeeld worden door mensen die draagvlak van vakbonden en medezeggenschap hebben’, aldus Van Vliet. De werkgever miskent volgens Van Vliet de noodzaak van draagvlak onder het personeel. ‘Als er geen paritaire commissie wordt aangesteld worden dezelfde fouten uit het verleden herhaald’, aldus Van Vliet.