Jonge gemeenteambtenaren

Hoe te binden, boeien en behouden?

Door Redactie 11 december 2019

Al een tijdje zijn we samen met het A&O fonds Gemeenten bezig te onderzoeken hoe jonge gemeenteambtenaren hun werk ervaren. De eerste resultaten zijn inmiddels bekend. Het A&O fonds heeft deze omgezet in tips hoe je jonge ambtenaren kunt behouden voor de organisatie. Na succesvolle bijeenkomsten over dit onderwerp de afgelopen maanden is er in januari een extra bijeenkomst.

Oud en jong werken samen

Resultaten onderzoek

In juni 2019 hebben we jonge gemeenteambtenaren gevraagd een onderzoek in te vullen. Velen hebben dat gedaan in inmiddels is het onderzoek Jong@Gemeenten afgerond en gepubliceerd. Opvallende uitkomsten uit de enquĂȘte zijn onder andere:

• Jonge gemeenteambtenaren zijn tevreden en willen graag blijven, maar ze stuiten op bureaucratie en missen doorgroeimogelijkheden.
  • Jonge ambtenaren hebben behoefte aan gekaderde vrijheid. Autonomie en zelfstandigheid geven werkplezier en voldoening.
  • Jonge ambtenaren willen graag impact hebben

Bekijk het hele onderzoek

Vervolgbijeenkomsten

Het A&O fonds Gemeenten organiseerde al eerder bijeenkomsten als vervolg op het onderzoek. Tijdens deze zogenaamde arbeidsmarktversnellers gingen de deelnemers in op de uitkomsten van het onderzoek. Hoe kunnen deze omgezet worden naar zinvolle acties bij gemeenten? Heb je deze bijeenkomsten gemist? In januari is een extra bijeenkomst gepland. Schrijf je snel in voor de extra arbeidsmarktversneller #3 op 21 januari in Den Bosch. Let op: er zijn nog minder dan 20 plekken, dus wees snel!