Help je collega's vooruit in hun loopbaan

Word leerambassadeur bij jouw gemeente!

Door Redactie 11 december 2019

Om de positie op de arbeidsmarkt te behouden en verbeteren wordt het steeds belangrijker een leven lang te leren. Om iedereen daarin op weg te helpen, hebben we in de cao Gemeenten afgesproken om in pilotgemeenten ‘leerambassadeurs’ op te leiden: directe collega’s met wie je over je ontwikkeling en toekomst kan praten. En wegens succes zijn we op zoek naar nieuwe leerambassadeurs. Misschien iets voor jou?

Twee dames die koffie drinken

Wat houdt leerambassadeur in?

Een leerambassadeurs is een rechtstreekse collega. Ze staan dus niet hiërarchische boven of onder jou. Hierdoor is het een stuk veiliger om over je ontwikkeling en toekomstplannen te praten. Een leerambassadeur:

• Is een ‘maatje’ van de collega die verder wil leren.
  • Is enthousiast over de onderwerpen leren en ontwikkelen. En dat heeft niets met opleidingsniveau te maken of hoe je presteerde op school.
  • Weet anderen enthousiast te maken en heeft overtuigingskracht.
  • Kan goed naar anderen luisteren, heeft inlevingsvermogen en weet naar boven te krijgen wat er bij iemand leeft.
  • Geeft de moed niet te snel op en enthousiasmeert zonder het stokje van de ander over te nemen.

Laagdrempelig contact

Een leerambassadeur heeft op een heel laagdrempelige manier contact met de collega’s. Een gesprekje bij de koffieautomaat of in de kantine. Of als daar behoefte aan is een langer gesprek onder 4 ogen. Maar steeds als collega’s onder elkaar. Wat collega’s met jouw ervaringen doen, is vervolgens aan hen. Jouw taak is om collega’s te enthousiasmeren om verder te ontwikkelen.

Onze aanpak

Op dit moment is er al een groep van 15 leerambassadeurs actief. Omdat dit zo’n succes is willen we samen met CNV Overheid deze groep uitbreiden en nieuwe leerambassadeurs opleiden. Hiervoor doen we eerst een selectie onder alle mensen die zich aanmelden. Vervolgens zorgen we met trainers voor een toerustingscursus. Deze cursus is gebaseerd op de ervaringen uit de praktijk en op recente wetenschappelijke inzichten. Daarnaast zorgen we voor een goede ondersteuning en contact met andere ambassadeurs en de trainers. Zodat jij je gesterkt voelt in je ambassadeurschap en iedereen profiteert van een leven lang leren.

Meer weten?

Wil jij aan de slag als leerambassadeur? Of wil je meer informatie omdat je benieuwd bent naar de functie? Neem dan contact op met Ingrid Clerkx

Ook zijn wij nog op zoek naar gemeenten die mee willen doen.