Werkdruk personeel DJI toegenomen

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 02 december 2019

Negentig procent van het personeel bij de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) zegt dat de werkdruk het afgelopen jaar is toegenomen. Daarbij geeft meer dan de helft van de medewerkers aan een ongezond hoge werkdruk te ervaren.

Dat blijkt uit een enquête die de FNV hield onder ruim 1400 medewerkers van de DJI. FNV-bestuurder Yntse Koenen: ‘Twee jaar geleden is afgesproken om 100 miljoen euro te stoppen in het verlagen van de werkdruk. Het is schokkend dat het personeel nauwelijks iets merkt van die afspraken.’

Meerpersoonscellen

Een van de genoemde oorzaken van de verhoogde werkdruk is de toename van het aantal meerpersoonscellen. 72 procent van de respondenten geeft aan dat dat van negatieve invloed is op de werkdruk. Door de hoge werkdruk ontstaan volgens de medewerkers gevaarlijke situaties. Bijna de helft (49 procent) geeft aan dat er vaak tot altijd onveilige situaties ontstaan door de hoge werkdruk. ‘Slechts 6 procent vindt dat er door de werkdruk nooit onveilige situaties ontstaan’, aldus Koenen.

Niets veranderd

In 2017 heeft FNV een soortgelijke enquête gehouden. Koenen: ‘We zien dat er sindsdien nagenoeg niets veranderd is aan de ervaren werkdruk, terwijl daar wel afspraken over zijn gemaakt.’ Na de vorige enquête heeft FNV met de andere bonden, de centrale ondernemingsraad en de DJI-directie een convenant afgesloten om de werkdruk te verlagen. ‘Sindsdien is wel iets meer personeel aangetrokken, maar dat heeft blijkbaar nog niet geleid tot een lagere werkdruk’, aldus Koenen.

Aantrekkelijker

FNV eist van de DJI-directie dat er snel maatregelen genomen worden. De 100 miljoen euro die in 2017 voor vier jaar werd afgesproken, moet wat de bond betreft om te beginnen structureel worden. Daarnaast moet het aantrekkelijker worden om bij de DJI te werken, eventueel met bonussen. Koenen: ‘In ieder geval moet per direct de toename van het aantal meerpersoonscellen gestopt worden. Voor de gezondheid en veiligheid van het personeel gaan we het daar zo snel mogelijk met de directie over hebben.’