Nieuwe cao Werken voor Waterschappen nu definitief!

Ruim 89% van jullie is akkoord

Door Redactie 27 november 2019

Nog voordat de huidige cao verloopt, is er een nieuwe cao voor jou en je collega’s bij de waterschappen en gelieerde organisaties. Meer dan 89% van de leden van FNV Overheid die gestemd hebben is akkoord met het onderhandelaarsakkoord. Daarmee is de eerste cao Werken voor waterschappen een feit. Met een looptijd van 1 jaar en een loonstijging van 3,5%.

De cao wordt getekend

Technische omzetting van SAW naar cao WvW

Wij hebben samen met CNV Overheid en de werkgeversvereniging de arbeidsvoorwaarden uit de huidige Sectorale Arbeidsvoorwaardenregelingen Waterschapspersoneel (SAW) omgezet naar een collectieve arbeidsovereenkomst (cao). Dit moest omdat de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) per 1 januari 2020 van kracht gaat. Voor ons stond als een paal boven water dat jouw arbeidsvoorwaarden inhoudelijk overeind moesten blijven.

Om te kunnen vergelijken welke artikelen uit de SAW overeenkomen met de artikelen uit de cao, hebben we een zogenaamde 'transponeringstabel' gemaakt. Hiermee kun je eenvoudig de SAW met je nieuwe cao vergelijken.

Geschillencommissie

Vanaf 1 januari 2020 komen de huidige bezwaar- en beroepsprocedures te vervallen. In de cao zijn nieuwe afspraken gemaakt over wat je kunt doen als je van een mening verschilt over de toepassing van de cao met een leidinggevende. Meer informatie over deze geschillencommissie is te vinden in bijlage 1 van de cao. Vanaf eind december zal hier ook de informatie te vinden zijn over de samenstelling van de commissie en hoe deze te benaderen is.

Onderdelen van het cao-akkoord

Het akkoord bestaat uit: