Een nieuwe cao gemeenten voor jou en je collega’s

Ruim 93% van de stemmers heeft ingestemd met cao-resultaat

Door Redactie 01 oktober 2019

Goed nieuws! Na lange onderhandelingen, en tussentijdse acties van onze leden, hebben we definitief een nieuwe cao gemeenten. De cao geldt voor 2 jaar en loopt van 1 januari 2019 tot 1 januari 2021. We hebben de belangrijkste afspraken voor je op een rij gezet.

Nieuwe cao Gemeenten

Meer loon

In de nieuwe cao is een loonsverhoging van 6,25% afgesproken over een periode van 2 jaar. In oktober 2019 krijg je een loonsverhoging van 3,25%. Iedereen die op 28 juni in dienst was (dat hoeft geen vast contract te zijn), krijgt in oktober een eenmalige uitkering van € 750. Dit gebeurt naar rato van het aantal gewerkte uren. In 2020 krijg je een loonsverhogingen van 1% in januari, 1% in juli en 1% in oktober.

Vitaliteitsbeleid

De vakbonden gaan tijdens de lopende cao-periode met VNG afspraken maken over criteria voor een vitaliteitsbeleid. Dit moet leiden tot concrete afspraken, die in de volgende cao voor alle gemeenten gaan gelden.

Transitievergoeding

Vanaf 1 januari 2020 hebben ook gemeenteambtenaren recht op een transitievergoeding na ontslag. Bij reorganisatieontslag houdt iedere medewerker recht op het huidige beleid met begeleiding van werk naar werk in plaats van de transitievergoeding.

Normalisering

Als op 1 januari 2020 de normalisering ingaat, hebben we al een cao Gemeenten klaarliggen waarin de rechten van de oude cao overgaan. Hiermee komt er niemand in een gat te vallen.

En ook nog…

Wil je weten wat we nog meer in de nieuwe cao hebben afgesproken?

Bekijk het hele akkoord

Nog geen lid? Meld je nu aan!

De nieuwe cao is mede dankzij de inzet van de leden mogelijk geworden. Het bewijst maar weer dat je samen meer kunt bereiken. Ben je nog geen lid van de FNV? Meld je aan voor nog meer slagkracht. Heb je een collega die nog geen lid is? Maak een collega lid en ontvang € 10 euro.