We zijn het eens over een nieuwe cao SW

Door Redactie 2 juli 2019

Al een hele tijd praten we met de werkgever Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) over een nieuwe cao Sociale Werkvoorziening. En die is er nu eindelijk! Eigenlijk gaan we nog even door met de oude cao. En krijg je een loonsverhoging volgens het LPO-systeem. Ben jij lid van de FNV? Dan kun je nu doorgeven of je het eens bent met dit principeakkoord.

FNV-leden konden tot 28 augustus stemmen over dit principeakkoord. Zodra de cao definitief is, laten we het weten.

‘Strik erom plus LPO’

De cao van 2015 kwam er pas na een jaar actievoeren. Omdat we niet zaten te wachten op weer zo’n periode van grote onzekerheid, hebben de leden vorig najaar gekozen voor de lijn ‘strik erom plus LPO’. We bedoelden daarmee dat we de cao zo willen laten als hij nu is. Op 1 punt na, en dat zijn de lonen. Want je moet er natuurlijk wel op vooruitgaan in je loon.

Wat is de LPO ook al weer?

Als je het minimumloon (WML) verdient, krijg je 2 keer per jaar de wettelijke verhoging van het minimumloon. Als je loon hoger is dan het WML, krijg je 2 keer per jaar een verhoging die wordt bepaald door de LPO; de loonprijscompensatie. Maar die LPO-afspraak liep tot en met januari 2019. Om daarmee door te gaan is een nieuwe afspraak nodig met het kabinet. Want de overheid betaalt de LPO.
Inhoud principeakkoord: de gemaakte afspraken

We hebben onze inzet binnengehaald in dit akkoord. De afspraken daarin gelden voor het jaar 2019 (de looptijd is van 1 januari t/m 31 december 2019): op een paar kleinere technische puntjes na verandert de cao dit jaar niet. En we gaan door met loonsverhogingen volgens de LPO.

Wat betekent dit voor je loon? Nadat de lonen in januari dit jaar met 1,4% zijn gestegen, komt daar nu bij: per 1 juli 2019 worden de lonen van alle SW-werknemers verhoogd met 1,23%. In januari 2020 krijgen de werknemers die het minimumloon (WML) verdienen de wettelijke verhoging van dat moment, en de collega’s die meer verdienen dan het WML krijgen er dan 1,34% bij.
Waarom nu slechts een cao voor één jaar? We wilden toch een cao met een langere duur?

De eerste reden is dat we het nog niet eens konden worden over een langlopende afspraak over hoe de LPO precies gaat uitpakken voor de lonen in de SW. Daarvoor is overleg nodig met de staatsecretaris van Sociale Zaken, mevrouw Van Ark.

De tweede reden was het Pensioenakkoord. Daarin zit een mogelijkheid om eerder te stoppen met werken, vóór de AOW-leeftijd. Daar wil de FNV snel mee aan de slag in de cao SW, en niet pas over 5 jaar. Niet omdat iedereen in de SW een zwaar beroep heeft, maar wel omdat SW-werknemers gemiddeld korter leven en heel veel werknemers met moeite hun pensioen halen.

Daarom is er nu met de VNG afgesproken om goed onderzoek te doen naar die mogelijkheid tot eerder stoppen met werken. Doel voor de FNV is natuurlijk dat dit gaat leiden tot een goede regeling, waarbij het voor SW-werknemers financieel haalbaar wordt om eerder te stoppen dan de AOW-leeftijd.

En nu ook een cao Participatiewet!

Dit principeakkoord geldt voor de Wsw-werknemers, en helaas niet voor de werknemers die onder de Participatiewet vallen. De FNV maakt zich al jaren hard voor ook een cao voor deze mensen. Op 5 juni hebben we hiervoor nog actie gevoerd bij het VNG Congres. Want de VNG wil hierover nog steeds geen afspraken maken. Daardoor missen deze werkenden met een arbeidsbeperking afspraken over reiskosten, verlof, ontwikkeling en pensioen. Dat kan echt niet meer! Ook die cao Participatiewet moet er dit jaar echt komen, daar hebben deze werknemers recht op!

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.