Actiedruk van ambtenaren bij gemeentes zorgt voor beweging bij VNG

Partijen gaan weer met elkaar in gesprek

Door Redactie 6 juni 2019

Tijdens de actie bij het VNG Congres heeft VNG toegezegd te willen spreken over een vitaliteitsregeling voor jong én oud. En er is ook ruimte voor een hoger loonbod. Dit is wat wij wilden horen en daarmee is er weer opening om in overleg te gaan met elkaar. Deze handreiking biedt perspectief om tot een oplossing te komen.

Actie bij VNG congres

Aangekondigde acties

Gemeenteambtenaren uit het hele land hebben op het VNG-congres in Barneveld een reeks werkonderbrekingen aangekondigd in de eerste week van juli. Zij willen naast serieuze koopkrachtverbetering, ook duurzaam werken voor alle leeftijden en meer balans tussen flex en zekerheid. Bonden en VNG gaan nu eerst in gesprek. De aangekondigde acties worden pas definitief afgelast, als de gesprekken resultaat opleveren.

Vitaliteitsregelingen

‘We eisen vitaliteitsregelingen voor jong en oud', zegt FNV-bestuurder Bert de Haas. Bert: 'In het pakket van maatregelen voor alle leeftijden, moeten de oude ambtenaren de keuze krijgen tussen minder uren en minder belastend werk, zodat ze de eindstreep gezond kunnen halen. Werkgevers gaan nu langzaam inzien dat iedereen gebaat is bij een werkelijk modernere cao.’

Mager loonbod

Het vakbondsultimatum aan de gemeenten verliep op 1 mei zonder beter bod. Ook het loonbod is te mager. De loonsverhoging van 4,9% in 2 jaar compenseert niet eens de jaarlijkse inflatie van 3%. VNG zegt nu toe met een ruimer bod te komen en weet dat er bij Rijk en Provincies al overeenstemming is bereikt over een veel beter loonbod. ‘Wij hebben lange tijd geen serieuze loonsverhoging geĆ«ist, noch gekregen. Dat merk je inmiddels wel in je portemonee', zegt kaderlid Ron Rumkorff. ‘Nu is het klaar en gelukkig wordt er geluisterd.’