Weginspecteurs winnen rechtszaak

Rijkswaterstaat moet nieuw besluit nemen over aanvang werktijd

Door Redactie 16 mei 2019

In december 2018 stonden de weginspecteurs Rijkswaterstaat Noord-Nederland in de rechtbank. Daar stonden zij tegenover hun werkgever vanwege een geschil over de aanvang werktijd.

Snelweg Nederland

Niet eerlijk

Rijkswaterstaat heeft de groep weginspecteurs vorig jaar laten weten dat de werktijd pas ingaat bij het binnenrijden van het werkgebied. In plaats van bij het oprijden van de dichtstbijzijnde snelweg vanaf huis. De tijd tussen huis en het binnenrijden werkgebied wordt voortaan gezien als woon-werkverkeer. Van de weginspecteurs wordt nog steeds verwacht dat ze hun radio aanzetten bij het oprijden van de snelweg. Zodat ze beschikbaar kunnen zijn voor de verkeerscentrale. Jij en je collega weginspecteurs vinden dat niet eerlijk.

Nieuw besluit

In april heeft de rechtbank Noord-Nederland een uitspraak gedaan. Rijkswaterstaat moet binnen 8 weken met een nieuw besluit komen. De rechtbank vindt namelijk dat een goede en degelijke motivering ontbreekt en dat het proces onzorgvuldig is verlopen. Rijkswaterstaat stelt dat dit niet automatisch betekent dat de conclusie van het nieuwe besluit anders wordt.

Wij zijn van mening dat Rijkswaterstaat niet van ‘twee walletjes kan eten’. Wel inzet vragen, maar geen werktijd rekenen. Zodra Rijkswaterstaat een nieuw besluit heeft genomen, informeren we je.