Voortbestaan Soweco loopt gevaar

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 23 mei 2019

Opnieuw wordt het voortbestaan van een sociaal werkbedrijf, waar mensen met een arbeidsbeperking werken, bedreigd. De gemeenten Almelo, Rijssen-Holten, Tubbergen, Hellendoorn, Twenterand en Wierden zijn van plan de stekker uit het samenwerkingsverband Soweco te trekken, dat maakten zij dinsdag bekend.

Ze wijten de sluiting aan veranderende wetgeving, teruglopende subsidies en andere maatschappelijke ontwikkelingen. Deze gemeenten hebben dan straks de mogelijkheid om op eigen wijze invulling te geven aan de Wet Sociale Werkvoorziening.

Onbegrijpelijk

‘Een bijzondere keus’, aldus Agnes van der Schuur, bestuurder FNV Overheid. ‘Aangezien deze zaken nu goed geregeld zijn en het bestuur heeft aangegeven dat Soweco goed presteert. Waarom zou je de kennis en ervaring en het netwerk van Soweco niet blijvend benutten om deze groep mensen met een arbeidsbeperking aan het werk te houden en te helpen? Om nu de stekker uit dit samenwerkingsverband te trekken, zonder een goed alternatief te hebben, is onbegrijpelijk. Als gemeenten zelf de taken gaan uitvoeren, is de kans groot dat iedere gemeente duurder uit zal zijn omdat ze dan zelf de juiste kennis in huis moet halen. Het lijkt wel alsof gemeenten denken dat ze deze mensen makkelijk aan het werk kunnen houden en helpen.’

Vangnet verdwijnt

Nu is Soweco een vangnet voor werknemers waarbij een detachering, om welke reden dan ook, geen succes is. Ervaring leert dat werknemers met een arbeidsbeperking niet zo makkelijk zelf aan het werk komen. Deskundige begeleiding is daarbij noodzakelijk. Soweco heeft een groot netwerk met opdrachtgevers en klanten. Dit vangnet voor medewerkers verdwijnt daardoor. Ook maakt de FNV zich zorgen over de ontwikkeling van mensen als gemeenten zelf deze taken uit gaan voeren. Er zullen minder soorten werk zijn en daardoor blijft vaak alleen het meest eenvoudige werk over. Dat is niet voor iedereen geschikt, terwijl de afspraak is dat mensen met een arbeidsbeperking passend werk uitvoeren.

‘Ontmantel Soweco niet’

De FNV roept de gemeenten op om het samenwerkingsverband Soweco niet te ontmantelen. Van der Schuur: ‘Er staat al een mooie organisatie die heeft bewezen dat mensen aan het werk worden geholpen en worden begeleid. De investeringen die ooit in Soweco zijn gedaan, worden nu om zeep geholpen. Pure kapitaalvernietiging! Zelfs als het alleen om de kosten gaat, voorzien wij dat dit gemeenten meer gaat kosten.’
De vakbond wil dat de gemeenten het belang van de medewerkers van Soweco voorop zetten. Werknemers met een beperking hebben behoefte aan een goed vangnet, zoals Soweco kan bieden. De gemeenten zouden juist moeten investeren in Soweco om er een goed Sociaal Ontwikkelbedrijf van te maken. Zodoende is er altijd een vangnet voor mensen met een arbeidsbeperking en kan er worden geïnvesteerd in de werknemer. Dat levert uiteindelijk meer op. Ook in Twente staan er nog veel mensen met een arbeidsbeperking aan de kant, Soweco zou een belangrijke rol kunnen spelen in het aan het werk helpen van meer mensen. Dus gemeenten:

Bezint, eer ge begint.

‘Uiteraard zal de FNV de gemeenteraadsleden officieel oproepen om dit dwaze plan niet uit te voeren. Ook gaan wij met de Soweco-medewerkers in gesprek om van hen te horen hoe zij dit idee ontvangen hebben. De ervaring leert ons dat het uit elkaar trekken van een sociaal werkbedrijf voor medewerkers met een arbeidsbeperking veel onrust met zich meebrengt. Gemeenten beseffen vaak niet wat dit werkelijk voor medewerkers kan betekenen’, aldus Van der Schuur.