VNG komt over de brug met een eerste loonbod

Door Redactie 26 februari 2019

In de vierde ronde van de cao-onderhandelingen met de VNG is een eerste loonbod gedaan. Hiermee zijn de onderhandelingen voor een goede cao voor gemeenteambtenaren echt losgegaan.

Afgelopen vrijdag kwam de werkgeverskoepel Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) over de brug met een loonbod van 2,5% voor een cao van 15 maanden. FNV-bestuurder Bert de Haas: 'Dit is gerekend over 12 maanden 2%. Wanneer je dit loonbod van de VNG afzet tegen de huidige inflatie, betekent het nog steeds koopkrachtverlies voor de gemeenteambtenaar. Voor ons is dit volstrekt onvoldoende en ver van onze 5% inzet. Maar het is pas een eerste bod. Wat ons betreft, is dit een start en we gaan door tot we een afspraak met ruime koopkrachtverbetering hebben.'

Constructief

Overigens was het gesprek afgelopen vrijdag wel constructief, aldus Bert. 'Naast het loonbod hebben we uitgebreid gesproken over gezond en duurzaam werken en meer zekerheid voor iedereen. We hebben duidelijk gemaakt dat er geen verlofharmonisering komt als er geen garantie is dat niemand er op achteruit gaat. En daarnaast willen we concrete afspraken over vitaliteitsbeleid voor alle levensfasen.'

Symbolische brug

Vlak voor de onderhandelingen van start gingen, hebben een twintigtal actieve kaderleden van zich laten horen.  Zij wilden dat de VNG over de brug komt met een goede cao 2019. Daarom plaatsten zij een symbolische brug voor de gemeenten.  Namens de werknemers bij gemeenten hebben zij hun eisen voor een goede cao aan de werkgever overhandigd. De delegatie van de VNG kwam op de brug en nam de eisen in ontvangst.

Lees ook over een symbolische brug die voor de gemeenten geslagen werd.

Op vrijdag 15 maart is de volgende onderhandelingsronde. We houden je op de hoogte.