Geen lapmiddelen maar echte verbeteringen in de cao voor uitzendkrachten

Door Redactie 11 september 2020

Op 9 september zijn de onderhandelingen voor de cao voor uitzendkrachten 2021 van start gegaan. Wij hebben namens onze leden de cao-voorstellen aangeboden aan de ABU en de NBBU. Het moet anders en beter en de urgentie voor die verandering is groot.

Geen lapmiddelen maar echte verbeteringen in de cao voor uitzendkrachten

Top 3 wensen

Uitzendwerk moet eerlijk werk zijn voor alle uitzendkrachten. Dat is wat de 564 uitzendkrachten die de cao-enquête in augustus hebben ingevuld willen. De top 3 van wensen van uitzendkrachten is:

• Dezelfde arbeidsvoorwaarden als de collega waarmee zij samenwerken bij de opdrachtgever.
  • Zekerheid over inkomen: niet de ene maand dit en de andere maand dat of helemaal niets.
  • Zekerheid van werk: niet elke dag leven met de onzekerheid of je morgen nog wel werk hebt, want geen werk is geen brood op de plank.

Baan of deel inkomen verloren

De coronacrisis heeft de slechte rechtspositie die uitzendkrachten al jaren hebben nog eens heel pijnlijk zichtbaar gemaakt. Velen verloren hun baan of een deel van het inkomen omdat er minder werk is. En eerder dit jaar werd dat wat wij als FNV al jaren zeggen over doorgeslagen flex en de gevolgen daarvan voor mens en maatschappij, bevestigd in het rapport “In wat voor land willen wij werken” van de door het kabinet ingestelde commissie Regulering van Werk (commissie Borstlap).

Tijd voor verandering

Wat onze leden betreft klingelt de noodklok en is het meer dan tijd voor verandering. De cao moet op de schop: het fasesysteem heeft niet gebracht waarvoor het was ingesteld: groeien naar werkzekerheid en de inlenersbeloning leidt er toe dat uitzendkrachten nog steeds gemiddeld 13% (CPB) minder verdienen in plaats van gelijk werk gelijk loon. Niet oplappen, het moet anders in de nieuwe cao!

Lees hier de voorstellenbrief met wensen van uitzendkrachten ingevuld in de FNV cao-enquête.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.