De Lage Lonen Show

Over miljoenensubsidies aan grote ketens en uitzendbureaus

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 10 mei 2019

Mensen met lage inkomens gaan er amper op vooruit. Hierover lees je veel in de media. In de Lage Lonen Show van IISG en FNV werd een nieuwe dimensie gegeven aan deze discussie.

Perverse subsidieregelingen

Met perverse subsidieregelingen aan werkgevers, fiscale voordeeltjes en premieregelingen creëert de overheid een klimaat van lage lonen, onzekerheid en hyperflex. Tijd dat we het over deze regelingen gaan hebben, want er moet iets veranderen!

Debat over loonontwikkelingen

Wetenschappers, politici en vakbondsmensen gingen met elkaar in debat over de loonontwikkelingen van zowel lokale arbeidskrachten als arbeidsmigranten, en over de overheidsregelingen die de problemen op de arbeidsmarkt meer lijken te vergroten dan te verkleinen. Binnenkort zijn de foto’s hier te zien.

Overheidsregelingen op een rijtje

We zetten de overheidsregelingen even voor je op een rijtje. In de filmpjes leggen werknemers van de Bijenkorf en uit de scheepsbouw uit wat zij hiervan vinden en wat er moet veranderen.

Primarkpremie

Bij de Primarkpremie krijgen bedrijven subsidie voor medewerkers die op of net boven het minimumloon betaald krijgen. Als deze bedrijven de lonen verhogen, dan raken zij hun subsidiegeld kwijt.

Gesubsidieerd huisjesmelken

We hebben het over gesubsidieerd huisjesmelken wanneer uitzendbureaus die de huisvesting regelen van arbeidsmigranten (vaak gaat het niet om een woning, maar slechts om een bed) een enorm belastingvoordeel krijgen van het kabinet. Zij mogen namelijk de huurkosten verrekenen met het bruto-loon, waardoor zij over een groot deel van het loon geen belasting en premies hoeven af te dragen. Arbeidsmigranten bouwen hierdoor minder pensioen en bijvoorbeeld ww-rechten op dan eigenlijk zou moeten.

Premieshoppen (A1)

Premieshoppen (A1): werkgevers mogen de premies voor bijvoorbeeld sociale zekerheid afdragen in het land van waar zij werknemers detacheren. Hierdoor zijn de kosten van arbeid een stuk lager dan wanneer zij iemand lokaal aannemen.

Deelnemers Lage Lonen Show

Deelnemers aan de Lage Lonen Show: Alfred Kleinknecht (Hoogleraar economie), Leo Lucassen (Professor arbeids- en migratiegeschiedenis en directeur onderzoek IISG), Jeroen Bergeijk (journalist en schrijver), Zakaria Boufangacha (Dagelijks Bestuur FNV), Agnes Jongerius (Europarlementariër PvdA), Jasper van Dijk (Tweede Kamerlid SP), Malgorzata Bos-Karczewska (Pools-Nederlandse journalist en hoofdredacteur Polonia.nl), Linda Vermeulen (bestuurder FNV Handel).

'Moderne apartheid'

Op de Lage Lonen Show sprak journalist Jeroen van Bergeijk een column uit over zijn ervaringen bij Bol.com. ‘Meer dan over de werkomstandigheden, en het lage loon, heb ik me uiteindelijk het meest verbaasd over de parallelle, onzichtbare wereld die we in Nederland hebben gecreëerd als het over arbeidsmigranten gaat. En dat is nog vriendelijk uitgedrukt. Je zou het ook moderne apartheid kunnen noemen’.

Lees Jeroens hele column