Picnic voor rechter om niet toepassen supermarkt-cao

portret Ron Sinnige
Door Ron Sinnige 21 februari 2019

De FNV start een rechtszaak tegen online supermarkt Picnic. Het bedrijf weigert voor zijn medewerkers de supermarkt-cao toe te passen. Medewerkers krijgen daardoor 2 euro per uur te weinig loon. Picnic verdient miljoenen aan de cao-ontduiking.

FNV daagt Picnic voor de rechter

Middeleeuws

FNV gaf het bedrijf tot en met vrijdag de kans om te reageren, maar Picnic liet vanmorgen via Radio 1 al weten dat het volhardt in zijn standpunt. Marianne Jekkers, bestuurder FNV: ‘We willen graag met Picnic in gesprek om te zien hoe het een ├ęcht moderne werkgever kan zijn. Daar hoort wat ons betreft een bodem bij wat betreft arbeidsvoorwaarden en garantie van werkuren. Mensen hebben nu totaal geen zekerheid, het is ‘u vraagt, wij draaien’. Dat zijn middeleeuwse praktijken.’

Recht op fatsoenlijk loon

Daarom is het nu tijd dat een derde partij hier een oordeel over velt, en dat is de rechter, stelt Jekkers. FNV ziet zo’n zaak met vertrouwen tegemoet. Jekkers: ‘Picnic is in alles een supermarkt en noemt zich ook zo. De mensen die er werken hebben recht op een fatsoenlijk loon en andere arbeidsvoorwaarden. Het bedrijf is nu een cowboy in de sector en concurreert met andere supermarkten ten koste van zijn medewerkers.’

FNV stuurt Picnic een sommatie.