FNV: Zorgen over faciliteren fossiele industrie door ABN AMRO en ING

Sander Wageman
Door Sander Wageman 20 november 2023

FNV Finance heeft een open brief verstuurd aan de directies van ABN AMRO en ING. De vakbond uit hierin haar zorgen over de recente onthullingen van Follow The Money, waaruit blijkt dat ABN AMRO en ING de fossiele industrie ondersteunde door het uitgeven van obligaties ter waarde van 42,4 miljard euro. Dit beleid staat volgens de vakbond haaks op de integriteitseisen waaraan het de eigen medewerkers houdt.

In de open brief benadrukt FNV Finance dat veel werknemers in de financiële sector betrokken zijn bij initiatieven om hun bedrijven te verduurzamen. De vakbond uit echter ernstige kritiek na aanleiding van de recente onthullingen van Follow The Money, die aantonen dat de genoemde banken aanzienlijke bedragen hebben gefaciliteerd voor de fossiele industrie, wat in strijd is met zowel internationale klimaatdoelen als de duurzaamheidsambities van de betrokken banken zelf.

Onderzoek van Follow The Money/Investico

Volgens het onderzoek van Follow The Money/Investico hebben de fossiele obligaties sinds het Parijs-akkoord de financiële sector minimaal enkele miljarden euro's opgeleverd. De vakbond wijst erop dat dit beleid niet te rijmen is met de integriteitseisen die ABN AMRO en ING stellen aan haar medewerkers, die dagelijks hard werken aan het vertrouwen van klanten en de samenleving in de bank. En dit roept vragen op over de oprechtheid van de duurzaamheidsinitiatieven van ABN AMRO en ING, met name gezien hun ondertekening van de UN Principles for Responsible Banking in 2019 en de belofte om hun strategie in lijn te brengen met het Klimaatakkoord van Parijs.

Vragen aan ABN AMRO en ING

Naar aanleiding van deze onthullingen stelt FNV Finance de volgende vragen aan ABN AMRO en ING:

• Hoe kan het dat u nieuwe fossiele projecten faciliteren door het uitgeven van obligaties, ondanks uw klimaatambities en geëtaleerde groene imago?
  • Wanneer bent u bereid om met deze activiteiten te stoppen door uw positie in de fossiele obligatiemarkt op te geven?
  • Wanneer kunnen wij verifieerbare stappen zien die de bredere klimaatimpact van uw bedrijf substantieel verkleinen?

FNV roept op tot transparantie en verantwoordelijkheid

FNV Finance verzoekt ABN AMRO en ING vriendelijk doch dringend deze vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden en roept op tot transparantie en verantwoordelijkheid in de financiële sector. De vakbond zal de ontwikkelingen nauwlettend volgen en blijft zich inzetten voor een duurzame en verantwoorde financiële sector.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.