Meer gelijkheid tussen vast en flex in de financiële sector

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 10 december 2019

Vakbond FNV ondertekent dinsdag de ‘Werkcode’. Samen met CNV, De Unie, Achmea, VGZ, Nationale Nederlanden (NN), ING en a.s.r. maakt vakbond FNV afspraken om de verschillen tussen medewerkers in vaste dienst en mensen met een onzeker contract (flex) te verkleinen.

De werkcode bestaat uit vijf uitgangspunten met onder andere afspraken op het gebied van gelijke beloningen, maar ook over toegang tot arbeidsongeschiktheidsverzekering en pensioen voor iedereen ongeacht hun contractvorm. Zakaria Boufangacha, arbeidsvoorwaardencoördinator FNV: 'Het is goed dat sociale partners samen verantwoordelijkheid nemen voor verbetering van de positie van alle werkenden. Daar wordt de werknemer beter van, de werkgever, en de samenleving.'

Iedereen gelijkwaardig, ongeacht contract

In de totstandkoming van de werkcode hebben de werkgevers en de vakbonden elkaar gevonden doordat allen streven naar inclusiviteit. Gerard van Hees, bestuurder FNV Finance: ‘Meestal gaat het dan om mensen vanuit verschillende culturen en met of zonder beperking. Maar we vinden elkaar ook in het uitgangspunt dat alle werkenden voor ons gelijkwaardig zijn, ook in hun beloning. Dus krijgen óók mensen met een onzeker contract zoals uitzendkrachten en zzp’ers een 13e maand wanneer hun ‘vaste collega’s’ dit krijgen. En is het ‘gelijke loon’ dat al een afspraak was, nu ook voor hetzelfde aantal uren. Dat verschilde voorheen nogal eens.’

‘Uitzendkrachten niet laten bungelen’

In de code spreken de partijen ook af om uitzendkrachten niet eindeloos te laten bungelen vanwege mogelijke toekomstige ontwikkelingen in de sector. Gerard van Hees, bestuurder FNV Finance: ‘In de financiële sector zijn veel externen actief. Soms wel één op drie medewerkers. We zien dat veel werkgevers – vooral in de contactcentra - uitzendkrachten aannemen met het argument dat het werk door digitalisering gaat verdwijnen. Maar dat argument wordt al 25 jaar gebruikt en het werk bestaat nog steeds. In de werkcode staan afspraken over de verblijfsduur van uitzendkrachten. Wie wil kan na deze periode in vaste dienst komen als het werk er nog is. En dat is wat de meeste uitzendkrachten ook willen.’

Brede ambities voor werkcode

De afspraken worden binnen drie jaar verwerkt in de cao’s van de vijf financiële instellingen, waar in totaal zo’n 40.000 vaste medewerkers en meer dan 10.000 externe medewerkers. Het is de ambitie van de partijen dat meer organisaties in de financiële sector dit voorbeeld gaan volgen. Het Verbond van Verzekeraars heeft inmiddels afgelopen maandag uitgesproken dat zij de code ook willen gaan opnemen in de cao Verzekeringsbedrijven.