Duidelijke verbeteringen zichtbaar in de natuursteenketen (TruStone), maar er valt ook nog veel te winnen

Door Redactie 10 januari 2024

Bij de winning van natuursteen wereldwijd is regelmatig sprake van schending van arbeidsrechten en schade aan het milieu. In TruStone werken bedrijven samen met vakbonden, ngo’s en overheden aan verbeteringen in de landen van herkomst van natuursteen. Ook in 2023 hebben de maatschappelijke partners in TruStone een analyse gemaakt van de inzet van de deelnemende bedrijven aan het convenant op basis van publieke informatie.

Analyse Plannen van aanpak deelnemende bedrijven TruStone

Op de website van TruStone staat de beoordeling door het secretariaat van de SER, maar de vakbonden en ngo’s maakten  ook een eigen analyse van alle openbare informatie.

Pluspunten

De pluspunten die wij constateren zijn:

• Een voortgang in de ontwikkeling van beleid op gebied van Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO);
  • Meer inzage in de keten (zowel groeves als fabrieken);
  • Meer deelname aan projecten, vooral op het gebied van het voorkomen van kinderarbeid en veilig en gezond werk.

Verbeterpunten

Er kunnen ook een aantal zaken beter:

• Leefbaar loon blijft achter, mensen komen niet rond;
  • Er is een gebrek aan vakbondsvrijheid in de landen van herkomst van natuursteen.

En terwijl er nog steeds bedrijven aansluiten, heeft een van de grootste importeurs in Nederland (Michel Oprey & Beisterveld te Vianen) zich kort geleden helaas teruggetrokken uit het convenant. Wij als FNV betreuren het zeer dat een van de grootste importerende bedrijven in Nederland deze stap heeft gezet terwijl veel anderen wél hun verantwoordelijkheid nemen. Wat ons betreft zou MOB zich bij TruStone 2.0 dan ook weer aan moeten sluiten, er komt ook Europese regelgeving op dit gebied en dat afwachten lijkt ons geen goede houding.

Het convenant loopt af in oktober 2024, er is al een overleg gaande over de voortzetting. Er sluiten ook nog steeds bedrijven en opdrachtgevers aan bij het convenant, dat is zeker een positieve ontwikkeling.

Solidariteit

Als FNV hebben we samen met BWI (de internationale federatie van bouwbonden) risicoanalyses gemaakt in een aantal landen en het is duidelijk dat er in de natuursteen keten nog veel gedaan moet worden. Als vakbond die solidariteit van groot belang vindt, dan zullen we dat ook in dit convenant blijven uitdragen.