Volop aandacht voor flexproblemen in de onderaanneming tijdens congres EFBH

Lees wat we bespraken in Helsinki

Door Redactie 19 december 2023

In een Helsinki dat al helemaal in de kerstsfeer gedompeld was, vond van 12 tot en met 14 december het vierjaarlijkse congres van de EFBH plaats. FNV Bouwen en Wonen is lid van deze Europese organisatie die opkomt voor de belangen van werkenden in onze sectoren op Europees niveau. We hebben een paar mooie dingen bereikt.

Lobby richting Brussel

Met een delegatie die bestond uit 3 bestuurders en 2 kaderleden heeft FNV Bouwen en Wonen deelgenomen. In de sector, samen met onze sectorraad, vinden we de Europese samenwerking met andere vakbonden in de lobby richting Brussel heel belangrijk. Vakbondswerk houdt niet op bij de grens maar in het Europa van 2023 werken we grensoverschrijdend als vakbonden steeds meer met elkaar samen.

De top 5 resultaten over de afgelopen periode

1. De EU norm voor blootstelling aan asbest komt te liggen op 2000 deeltjes per m3 (dit is 50 x lager dan de vorige EU norm). EFBH heeft het voortouw genomen om dit resultaat neer te zetten op EU niveau;
  2. De onderaanemingscampagne van de EFBH heeft dit veelomvattende flexprobleem in onze sector bij de bestuurders en politici in Brussel op de kaart gezet. Net als het streven naar een SocialID card in de sector, zoals ook ‘onze BouwplaatsID’ is;
  3. De energietransitie en de digitale transitie moet kwaliteitsbanen opleveren. Samen met de EU werkgevers lobbyen we voor investeringen in opleiding en training en niet voor nog meer laagbetaalde arbeid;
  4. De sector heeft gekwalificeerde werknemers nodig, maar 50% van de beroepsbevolking betrekken we nauwelijks: vrouwen. Onze sector wil een veilige werkplek bieden voor iedereen: vrouwen, maar ook andere minderheden op de werkplek (zoals LHBTIQ, arbeidsgehandicapten etc). EFBH heeft alle goede voorbeelden verzameld in een toolbox die is gepresenteerd op het congres;
  5. De crisis rondom COVID liet sommige sectoren geheel stilvallen. Ook b.v. de bouw in Italiƫ viel stil. De EFBH heeft succesvol gelobbyd voor herstelgelden, waarbij aandacht is voor goede arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden: Gezondheid voor Winst dus!

De nieuwe congresperiode zal vijf jaar duren en zal in grote mate een voortzetting zijn van lopende speerpunten.

De volgende 4 punten zullen prioriteit krijgen

1. Aanpak social dumping en fraude. De campagne rondom onderaanneming gaat door en de aandacht voor SocialID cards zal opgevoerd worden;
  2. (Nog meer) aandacht voor de uitdagingen waarvoor we als sector staan: de digitale en groene transitie. De bouwsector speelt daarin een cruciale rol, maar wel met kwaliteitsbanen in het vooruitzicht in een diverse en inclusieve sector. Goedkope arbeid behoort tot het verleden;
  3. Aandacht voor een (sociaal) veilige werkplek: het bevorderen van een aantrekkelijke sector;
  4. Ontwikkelen grensoverschrijdende vakbondsnetwerken: versterken vakbondscapaciteit

Veilige werkplek voor iedereen

Onze 2 kaderleden Peter Mekers en Christiaan Nuijten hebben succesvol de FNV inzet verdedigd. Peter mocht onze resolutie over (sociaal) veilige werkplekken introduceren. Niet alleen dus voor vrouwen, maar voor ALLE werkenden, ook minderheden zoals LHBTIQ en arbeidsgehandicapten etc. Christiaan kon daarnaast voor de hele zaal het belang van SocialID cards (en dus van BouwplaatsID) benadrukken. Beiden hebben het TOP gedaan: hun boodschap was extra sterk, want gebracht door kaderleden.

Kerstsfeer in Helsinki

Daarnaast was er ook tijd om van de kerstmarkt en van de kerstsfeer in Helsinki te genieten. Met een gemiddelde dagtemperatuur van min vijf graden en een dik pak sneeuw op de straten, was deze laatste een ‘inkoppertje’ en een cadeau aan een goed georganiseerd congres.

In 2028 evaluatie

Over 5 jaar (in 2028 dus) maken we op het volgende EFBH de balans op wat we gerealiseerd hebben. Aan de inzet van de deelnemende bonden (inclusief FNV Bouwen en Wonen) zal het niet liggen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.