FNV-leden kunnen nu stemmen over wijziging pensioenstelsel bpfBOUW

Informatiebijeenkomsten georganiseerd door hele land

Door Redactie 7 november 2023

Nadat ook de Eerste Kamer akkoord ging met de nieuwe pensioenwet, zijn de cao-partijen de afgelopen jaren in gesprek gegaan over de uitwerking ervan. Die uitwerking is ons intussen gelukt, maar van een akkoord kunnen we pas spreken nadat onze (gepensioneerde) leden in meerderheid met het resultaat instemmen. Zij hebben hierover thuis informatie ontvangen en kunnen zich aanmelden voor een bijeenkomst of meteen stemmen over de nieuwe regeling.

Pensioen bij bpfBOUW

Het pensioen in de bouwnijverheid wordt geregeld door pensioenfonds bpfBOUW. Voor deze cao’s geldt dat de pensioenregeling hier is ondergebracht: Bouw & Infra, Afbouw, Bikudak, Baksteen, Timmerindustrie en in de sector Mortel (o.a. de cao Betonpompbedrijven en de sector mortel).

Hoe ziet de nieuwe pensioenregeling bpfBOUW eruit?

Sociale partners (werkgevers en werknemers) hebben gezocht naar een regeling die zo dicht mogelijk ligt bij de huidige uitgangspunten en, voor zover mogelijk, gebruik maakt van de voordelen van het nieuwe pensioenstelsel.

De belangrijkste onderwerpen voor de nieuwe pensioenregeling bpfBOUW zijn:

• Een pensioenregeling op basis van de solidaire premieregeling, die zo dicht mogelijk aansluit bij de huidige regeling.
  • Een premie van 25,8% en een ambitie van 73% (van het middelloon), dit komt overeen met de premie en ambitie in het huidige stelsel;
  • Een nabestaandenpensioen bij overlijden voor de pensioendatum van 13% van het laatste salaris zolang de achtergebleven partner leeft, plus een bedrag van € 18.000,- bruto per jaar tot de AOW-leeftijd van de achtergebleven partner;
  • bpfBOUW neemt niet meer risico dan nodig is om de ambitie te realiseren. Een zo stabiel mogelijk pensioen is belangrijker dan een onzeker pensioen;
  • De oude pensioenrechten worden omgezet naar de nieuwe regeling;
  • Het gemis van toekomstige pensioenopbouw wordt gecompenseerd door middel van het toekennen van extra pensioenaanspraken.
  • Het instellen van een solidariteitsreserve zodat het korten van pensioenen, zoveel als mogelijk, wordt voorkomen. Het vullen van deze reserve gebeurt uit het fondsvermogen en niet uit de premie.
  • De opgebouwde pensioenaanspraken en -rechten binnen het fonds worden via een interne collectieve waardeoverdracht ingebracht in de nieuwe pensioenregeling zodat er één pensioenregeling blijft voor bestaande en nieuwe aanspraken.

Sociale partners vinden dat met de bovengenoemde invulling van een nieuwe pensioenregeling bpfBOUW, sprake is van een evenwichtige transitie van de huidige pensioenregeling naar de voorgenomen nieuwe pensioenregeling bpfBOUW.

Bijeenkomsten in de regio en onlinesessies

Onze leden is per e-mail of post gevraagd voor 12 december te stemmen over de nieuwe pensioenregeling. We kunnen ons echter voorstellen dat er behoefte is aan verdere toelichting en het kunnen stellen van vragen. Daarom organiseren wij verschillende bijeenkomsten in de regio en een aantal online sessies. Op deze data en locaties in de FNV vakbondshuizen, vinden de komende tijd de ledenraadplegingen plaats. Op alle locaties starten de bijeenkomsten om 19.30 uur.

Let op: aanmelden kan tot 2 werkdagen voor de bijeenkomst waar jij naar toe wil. Bijeenkomsten gaan alleen door bij minimaal 5 deelnemers.

• 13/11: Goes, Wulfaertstraat 5, 4461 HS
  • 14/11: Rotterdam, Pegasusweg 200, 3067 KX
  • 15/11: Weert, Schepenlaan 6, 6002 EE
  • 20/11: Alkmaar, Limmerhoek 25, 1811 BA
  • 21/11: Utrecht, Hertogswetering 159, 3543 AS
  • 21/11: Deventer, Gotlandstraat 2b, 7418 AZ
  • 22/11: Heerenveen, Koornbeursweg 32-36, 8442 DJ
  • 22/11: Tilburg, Ringbaan West 96-18, 5046 VA
  • 22/11: Nijmegen, Steenbokstraat 84, 6531 TH
  • 23/11: Amsterdam, Derkinderenstraat 2-8, 1062 DB
  • 28/11: Groningen, Leonard Springerlaan 23, 9727 KB

Online bijeenkomsten

Er zijn ook 2 online bijeenkomsten:

• Algemene (voor iedereen) online sessie: 29 november 19.30 uur
  • Online sessie voor gepensioneerden: 28 november 10.00 uur

Aanmelden voor een bijeenkomst

Meer informatie

Mis je nog informatie en/of kun je het webinar niet bijwonen, dan wijzen we je graag op de pensioenkrant. Daar vind je verdiepende informatie.

Wil je nog meer informatie over de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel? Bekijk dan de samenvatting van het concept transitieplan (pdf)