Cao betonpompen en cao mortelbedrijven: verder praten heeft nu geen zin

Door Redactie 29 juni 2023

Op 26 juni jl. overlegden cao-partijen voor het eerst officieel over een nieuwe cao. Wij hebben moeten concluderen dat wat vakbonden en werkgevers willen erg ver uit elkaar ligt. Én dat het eerder geplande vervolg op 10 juli a.s. geen zin heeft. Werkgevers gaan terug naar hun achterban en wij als vakbonden ook.

Gapend gat

De werkgevers bieden een loonsverhoging van 1,5% voor een cao met een looptijd van een half jaar! Ze verwijzen naar de sombere economische voorspellingen van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) en waarschuwende publicaties in Cobouw. Werkgevers stellen dus een heel kleine verbetering voor in het loon én zelfs een verslechtering voor het woon-werkverkeer.

Loonbod van 1,5% is wel érg laag

Onze voorstellen zijn gebaseerd op de wensen van onze  leden en het Arbeidsvoorwaardenbeleid van de FNV. Wij willen verbeteringen, zeker vanwege de snel gestegen kosten voor wonen en levensonderhoud door de historisch hoge inflatie. Vandaar ook dat FNV een looneis heeft van 14,3%.

Een loonbod van 1,5% voor een cao van een half jaar is wel erg laag. Zeker omdat op dit moment in verschillende sectoren loonsverhogingen met dubbele cijfers worden afgesproken. Soms spontaan, maar meestal afgedwongen door acties van de vakbondsleden.

Voorstellen werkgevers nog niet compleet

Werkgevers hebben op hoofdlijnen gereageerd op onze voorstellen. Omdat de voorstellen van de werkgevers niet compleet bleken, hebben wij afgesproken dat wij deze nog ontvangen. Uiterlijk 10 juli komen de werkgevers met een datumvoorstel voor een vervolgoverleg.

Wil jij de cao-commissie versterken?

Cao-onderhandelaar Margreet Pasman vindt het belangrijk om tussentijdse resultaten en het eindresultaat voor te leggen aan een groep leden. Er is nu een groep actieve leden die samen de cao-commissie vormen. Wij zouden hier het liefst nog 3 of 4 actieve leden bij hebben. Het kost niet veel tijd en is écht nodig. Iets voor jou? Stuur een mail naar margreet.pasman@fnv.nl. Je kunt Margreet Pasman ook benaderen om haar te vertellen hoe het in jouw bedrijf gaat. Zie je bijvoorbeeld de volumes dalen? Worden uitzendkrachten niet meer ingehuurd? Of gewoon voor vragen en/of opmerkingen.