Brussel akkoord: ‘Betere bescherming voor bouwvakkers tegen schadelijke effecten asbest!’

Door Redactie 4 juli 2023

Op 27 juni j.l. sloten Commissie, Raad en Europees parlement het volgende akkoord: de nieuwe standaard in heel Europa voor het werken met asbest wordt 2.000 vezels/m3. Dit is goed nieuws voor de bouwvakkers die tijdens het werk met kankerverwekkend asbest in aanraking (kunnen) komen.

50 x beter dan de oude norm

De oude EU norm stond op 100.000 vezels/m3. Het resultaat is dus 50 x beter dan de oude norm. Daarnaast zullen nieuwe en meer moderne meetmethodes worden ingevoerd. Helaas is de implementatie periode 6 jaar, waardoor nog steeds onnodig veel mensen met asbest in aanraking zullen komen.

Preventie, training en handhaving nodig

Nu deze stap gezet is in Europa zal er in de lidstaten geïnvesteerd moeten worden in preventie en in training van de bouwvakkers die met asbest werken. Maar ook zullen handhavingsmaatregelen aangepast moeten worden. Dit laatste betekent dat we verwachten dat de arbeidsinspectie (NLA) hun aanpak op het werken met asbest zal intensiveren. Ook verwachten we dat er stevig opgetreden zal worden wanneer de (nieuwe) normen worden overschreden. Alleen voldoende afschrikwekkende boetes kunnen daadwerkelijk het verschil maken wanneer bedrijven in de fout gaan en levens van bouwvakkers riskeren.

Asbest nr. 1 werkgerelateerde doodsoorzaak

Omdat de maatregelen stapsgewijs, over een periode van 6 jaar, ingevoerd zullen worden, lopen de bouwvakkers die nu al met asbest in contact komen nog steeds grote risico’s. Per jaar sterven zo’n 90.000 mensen in de EU die met asbest in aanraking zijn gekomen. Asbest is daarmee de nr. 1 werkgerelateerde doodsoorzaak. FNV Bouwen & Wonen roept samen met de Europese Federatie voor de Bouw en Hout (EFBH), lidstaten op om de nieuwe normen en meetmethoden z.s.m. te implementeren.

Dossier is nog niet klaar

Zijn we dan nu klaar met dit dossier? Nee, in het najaar starten de onderhandelingen over het screenen en het registreren van asbest in gebouwen. Hoog nodig aangezien jaarlijks 4 tot 7 miljoen werkenden in de aanraking zullen komen met asbest. En dat aantal zal naar verwachting zo’n 4% stijgen vanwege de uitdagingen die de Green Deal en de Energiestransitie met zich meebrengen. Renovatie van oude, slecht geïsoleerde gebouwen is top prioritiet van de Commissie en van Nederland. Laten we nu ook de levens van de werkenden TOP prioriteit maken.

Meer info: European Federation of Building and Woodworkers (efbww.eu)