Stop het ontduiken van regels via onderaanneming

Start van EU campagne over onderaanneming in de bouwsector

Door Redactie 3 maart 2023

Deze week zijn de collega’s van de Europese federatie voor Bouw en Hout (EFBH) gestart met de campagne over onderaanneming in de bouwsector. Met als titel: “Stop exploitation in subcontracting chains” – Stop het ontduiken van regels via onderaanneming! FNV Bouwen & Wonen is aangesloten bij de EFBH (in het Engels: EFBWW).

Europees probleem

Niet alleen in de Nederlandse bouwsector zien we enorme ketens van onderaanneming op bouwplaatsen, met alle problemen die dit met zich meebrengt. Ook in de landen om ons heen worden bouwvakkers en andere werkenden op de bouwplaats met dezelfde problematiek geconfronteerd.

Europese aanpak nodig

Dit willen we op EU-niveau bereiken:

• Meer vaste banen
  • Beperken van de ketens op de bouwplaats
  • Meer digitale tools om handhaving te bevorderen en de positie van de werkenden te versterken

Pleidooi voor BouwplaatsID

Herkenbare problematiek dus voor wie in de bouw werkt. Al jaren pleiten we o.a. hierom in onze sector voor de invoering van BouwplaatsID. FNV Bouwen & Wonen steunt, samen met andere vakbondscollega’s en kaderleden uit andere landen, deze campagne dus van harte. De aankomende periode zullen we regelmatig updates plaatsen over deze campagne op EU niveau en hoe we hier in Nederland mee om willen gaan. In de week van 5 juni zal er een actieweek plaatsvinden met een demonstratie in Brussel. Houd de berichtgeving hierover in de gaten.