Inflatie? Automatische prijscompensatie afgesproken in schilders-cao

Door Redactie 18 januari 2022

De nieuwste inflatiecijfers laten zien dat het nodig is om de koopkracht van Nederlanders snel te verbeteren. En wat doet de FNV aan het inkomensverlies door de stijgende inflatie?

Wij pleiten voor automatsiche prijscompensatie

In het FNV-arbeidsvoorwaardenbeleid 2022 pleit de FNV voor een automatische prijscompensatie (apc) in de cao’s. Deze apc is direct gekoppeld aan het inflatiecijfer. Hierdoor wordt niet alleen nu, maar ook in de toekomst, de  waarde van de lonen in de cao’s beschermd.

In de schilderscao regelden we het

In de schilders-cao (SAVG) is het gelukt om zo’n afsprak te maken. In de cao is bepaald dat de loonsverhoging voor 2023, 2024 én 2025 minimaal gelijk is aan het inflatiecijfer.

Cao-onderhandelaar Peter Roos: Ook met de loonstijging en vooral met de automatische prijscompensatie vanaf 2023 zijn wij niet ontevreden.

Cao met langere looptijd

We hebben deze afspraak kunnen maken omdat werkgevers een cao wilden hebben met een lange looptijd. En wij op onze beurt waren hiertoe alleen bereid als de automatische prijscompensatie kon worden afgesproken. Dat is dus gelukt. Natuurlijk speelde hier ook mee dat de komende jaren er nog voldoende werk voor handen zal zijn en een tekort is aan vakmensen.