Basis computertraining succesvol zo blijkt uit onderzoek

Iedereen moet mee kunnen komen

Door Redactie 08 juni 2021

Onlangs deden we als FNV mee aan het 'Ontwikkeling telt festival' van de SER. Binnen het project ‘Aan de slag met basis digitale vaardigheden’ bieden we een basis computertraining aan. Nederland doet het goed op het gebied van digitale vaardigheden, maar niet iedereen kan meekomen. Daar willen we met dit project verandering in brengen.

Onderzoek naar de effecten

De Universiteit van Utrecht voert een onderzoek uit naar de effecten van de training. Ondanks dat de trainingen door corona grotendeels stil zijn komen te liggen, kunnen er al wel wat conclusies getrokken worden. Het totale rapport wordt later opgeleverd.

De eerste conclusies

• Direct zichtbare verbetering van de digitale skills en mensen houden die kennis ook vast.
  • Deelnemers zijn zelfverzekerder na het volgen van de training.
  • Enorme groei in het gebruik van digitale middelen na de training.
  • Aandacht voor de groep mensen met weinig digitale vaardigheden is belangrijk, anders lopen we het risico om een onzichtbare groep te creëren die niet mee kan in de digitale samenleving. Voor deze groep lijkt een fysieke training van meerwaarde.
  • De vaardigheden zijn trainbaar en leiden tot het gewenste resultaat (meer gebruik technologie).
  • Het is een uitdaging om de doelgroep te bereiken mede door de aard van de aan te leren vaardigheden.

Een deelnemer: Dank voor de computertraining die ik heb ontvangen. Het heeft mij meer regie in mijn leven teruggegeven.