1e cao afgesloten met 8% vakantiegeld voor ZZP’ers architecten bureaus

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 21 mei 2021

Met de nieuwe cao architecten bureaus is voor de allereerste keer in een cao, 8% vakantiegeld opgenomen voor ZZP’ers. Alle zelfstandigen werkzaam in de architecten branche hebben daar vanaf 2021 recht op. Ook wordt het minimumloon opgetrokken naar 14 euro per uur vanaf 1 januari 2022. De cao architecten bureaus geldt voor 9350 werknemers waarvan 3,5% ZZP’er is.

De tweejarige cao loopt van 1 maart 2021 tot en met 28 februari 2023. Zamaney Menso, bestuurder Bouwen & Wonen: ‘In de cao architectenbureaus is als eerste in Nederland een zzp-regeling opgenomen. En dat hebben we nu aangevuld met 8% vakantietoeslag. Met deze nieuwe afspraak komen de zelfstandigen ook op een mooi uurloon uit van 158% van de cao. Door de arbeidsvoorwaarden voor de ZZP’ers te verbeteren, ontstaat een gelijk speelveld tussen de werknemers.’

Minimumloon naar 14 euro verhoogd

Daarbij is in deze cao ook de afspraak gemaakt om het minimumloon te verhogen naar 14 euro. Menso: ‘Hier zijn wij als FNV enorm trots op. Wij hopen hiermee een voorbeeld te geven aan andere werkgevers. De architectenbureaus laten met een paar andere voorlopers zien dat dit noodzakelijk is voor een socialer Nederland. Wij vinden namelijk dat iedereen recht heeft op loon waardoor je kunt leven in plaats van alleen te overleven.’

Thuiswerkvergoeding

Over afspraken voor een thuiswerkvergoeding wordt verder gesproken. Net als over het verlagen van de werkdruk. Menso: ‘In maart 2022 evalueren de cao-partijen de praktijksituatie op deze twee onderwerpen. We hopen daarmee protocolafspraken te kunnen maken voor onze leden met de werkgevers.’ De totale loonstijging over twee jaar is 4% inclusief 0,5% compensatie voor het niet verhogen van de pensioenpremie voor 2021. De 0,5% geldt per 1 juli 2021.