Onderhandelingsresultaat cao bouwmaterialenhandel

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 07 oktober 2020

FNV Bouwen & Wonen heeft samen met andere bonden overeenstemming bereikt met werkgevers over een nieuwe cao Hibin (Handel in Bouwmaterialen in Nederland). De nieuwe cao loopt, met terugwerkende kracht, van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2020.

Onderdeel van de afspraken is een loonsverhoging per 1 december van twee procent en een eenmalige uitkering van 350 euro. Ook is afgesproken om in 2021 een systeem uit te werken, waarbij werknemers zelf voor bepaalde arbeidsvoorwaarden kunnen kiezen.

Werktijden

In de nieuwe cao staat verder dat in 2021 gekeken wordt of de proef met nieuwe werktijden omgezet kan worden in een definitieve regeling. Daarnaast veranderd de voorwaarde voor een vierdaagse werkweek van 9,5 uur per dag.

Leden

De nieuwe cao kwam tot stand mede naar aanleiding van een petitie, die bijna duizend medewerkers ondertekenden. Osman Yildiz, bestuurder FNV Bouwen & Wonen: ‘Daardoor voelden de onderhandelaars zich erg gesteund in de onderhandelingen. FNV-leden uit de sector kunnen vanaf nu tot 25 oktober voor of tegen de cao stemmen. Wij geven de leden een neutraal stemadvies.’

De ledenraadpleging staat hier.