Brand Energy betaalt ruim 200 werknemers onterecht maar deel eindejaarsuitkering

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 18 september 2020

FNV vindt het onterecht dat het Amerikaanse bedrijf Brand Energy & Infrastructure Services al 2 jaar aan ruim 200 werknemers weigert de volledige eindejaarsuitkering te betalen. Het bedrijf heeft in 2018 het Nederlandse bedrijf Venko Schilderwerken in Hoogeveen overgenomen. Bij een overname blijven de arbeidsvoorwaarden van kracht.

Margreet Pasman, FNV-bestuurder Bouw en Wonen: ‘Bovendien mag de werkgever niet zomaar eenzijdig de arbeidsvoorwaarden wijzigen.’

De FNV staat dus op het standpunt dat het personeel nog steeds recht heeft op de volledige eindejaarsuitkering. FNV heeft de werkgever nu gesommeerd tot betaling over te gaan. Pasman: ‘We zijn hierover nu ruim een half jaar in gesprek. In februari hebben we namens de werknemers een petitie aangeboden. Dat bracht het gesprek weer op gang met de directie. We hebben daarna een enquête laten uitvoeren onder alle medewerkers. Uit de enquête kwam overduidelijk naar voren dat iedereen zijn 13e maand wil ontvangen. Maar nog altijd is er geen resultaat. Daarom gaan we, als ze niet over de brug komen, verdere juridische stappen zetten.’

Recht

Pasman: ‘Het is een arbeidsvoorwaarde die van rechtswege van Venko op Brand is overgegaan. Hoewel de eindejaarsuitkering alleen in het reglement van de werknemers van Venko Groep B.V. (kantoor- en stafpersoneel/BLEIS-medewerkers) was opgenomen, ontvangen ook de voormannen en de schilders (on- en offshore), ofwel de oud-werknemers van Venko Schilderwerken, sinds jaar en dag een eindejaarsuitkering. Kortom, ook laatstgenoemde werknemers hebben ieder jaar de eindejaarsuitkering uitbetaald gekregen voor de overname in 2018. Ze moeten hun mensen dus gewoon betalen waar ze recht op hebben.’

40% minder

De schilders en de voormannen kregen jaarlijks een eindejaarsuitkering van respectievelijk € 1.250,- en € 2.500,-. In 2018 hebben de mensen maar liefst 40 procent minder uitbetaald gekregen en in 2019 is het gat nog groter geworden. De mensen hebben toen 46 procent minder gekregen dan waar ze recht op hebben.