Máxima benadrukt belang van scholing in techniek

Door Redactie 1 juli 2020

Juist nu is een leven lang ontwikkelen in de techniek van groot belang. Dat benadrukte koningin Máxima vorige week tijdens haar bezoek aan het Gelders Vakmanschap in Apeldoorn. Deze alliantie pakt het tekort aan technisch personeel in Gelderland aan door iedereen die maar in techniek geïnteresseerd is en werk nodig heeft, te scholen.

Ontwikkeling en scholing is belangrijk

Juist nu is dat van belang. Door corona is een deel van de medewerkers minder inzetbaar door de vermindering van de werkvoorraad én is dit juist het moment om je te ontwikkelen en bij te scholen.

Het koninklijk bezoek is een erkenning voor het pionierswerk van het Gelders Vakmanschap dat eind 2018 startte. Het is een alliantie van Provincie, technische bedrijven met het mbo- en hbo-onderwijs, landelijke brancheorganisaties, vakbonden en techniekfondsen.

Zelf de regie over je eigen ontwikkeling

FNV Bouwen & Wonen en FNV Metaal maken er deel van uit. Bestuurder Sandra ter Maat: ‘Wij vinden het belangrijk dat de werknemer zelf de regie neemt op zijn/haar eigen ontwikkeling. En dat kan bijvoorbeeld door de vergoeding van opleidingsdagen die het Gelders Vakmanschap beschikbaar stelt. Onze consulenten attenderen medewerkers op de werkvloer over de mogelijkheden binnen Gelders Vakmanschap. Techniek kun je leren, dus ook omscholing vanuit een andere sector kan heel goed. De komende jaren is er genoeg werk te verzetten in de woningbouw en energietransitie.’

Máxima is onder de indruk

Ter Maat was aanwezig bij het bezoek van koningin Máxima op 25 juni. ‘Bijzonder om te zien hoe zij met kennis van zaken het gesprek met ons aanging.’ Máxima adviseert als lid van het Nederlands Comité voor Ondernemerschap de staatsecretaris over duurzame groei van het MKB. Zij was onder de indruk van deze samenwerking en onderstreepte het belang om juist regionaal partijen te verbinden om zo een leven ontwikkelen te realiseren.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.