Overheid kan met werkgevers cruciale rol spelen behoud werkgelegenheid bouw

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 3 april 2020

De bouwsector krijgt een flinke klap te verduren als gevolg van de coronacrisis. ‘Hoewel het kennisinstituut voor de Bouw (EIB) een sombere voorspelling doet op basis van 5 procent krimp, zien wij ook mogelijkheden deze aankomende recessie te keren met zo min mogelijk baanverlies. Ook de overheid kan hierin een cruciale rol spelen’, zegt Hans Crombeen FNV-bestuurder Bouwen en Wonen.

FNV waarschuwt voor het te snel loslaten van personeel en roept werkgevers op om te blijven investeren in de instroom van jonge mensen in de bouw. ‘Er is in 2019 voor 463.000 arbeidsjaren werk geweest in de bouw. Het is een heidense klus geweest om al die mensen te vinden en te behouden. Er is sprake van een zware onderbezetting. We moeten jongeren blijven opleiden tegen de stroom in. Dat is in de vorige crisis niet gelukt. Dat verklaart deels ook het grote tekort aan arbeidskrachten waar we nu mee te maken hebben’, legt Crombeen uit.

Behoud jongeren

EIB voorspelt een verlies van 40.000 arbeidsplaatsen over 2 jaar. Toch zijn volgens ramingen van het EIB in 2024 weer 480.000 mensen nodig om het werk te doen. Crombeen: ‘Daarom is het zo belangrijk om jonge mensen vast te willen houden. De komende jaren gaat een groot aantal mensen met pensioen. Om jongeren te behouden zouden we nu, zoals we hebben voorgesteld, meteen de zware-beroepenregeling in de nieuwe cao moeten opnemen. Dan krijgen oudere werknemers de kans om eerder te kunnen stoppen met werken.’

Woningfonds

Een oproep van de EIB om een Woningfonds in te richten vindt de FNV een interessante optie. ‘De woningnood is heel groot en nu worden er nog minder woningen gebouwd door de crisismaatregelen. Door zo’n stimuleringsmaatregel kan worden voorkomen dat we in hetzelfde doemscenario belanden als in 2009 en 2010. Zo houden werkgevers voldoende opdrachten en blijft het vertrouwen van beleggers in de sector overeind. En dat is erg belangrijk om werkgelegenheid te behouden’, stelt Crombeen.

Infrastructurele werken

Naast het inzetten van de zware beroepenregeling uit het Pensioenakkoord en het oprichten van een Woningfonds zijn er meer mogelijkheden om de crisis te lijf te gaan. Crombeen: ‘Er zijn grote infrastructurele werken te doen. Onze vele bruggen verkeren in slechte staat van onderhoud. Dat zijn werkzaamheden die de overheid versneld kan laten uitvoeren waarmee een grote financiële impuls wordt gegeven aan de sector.’

Verduurzaming

‘Ook de opgave op het gebied verduurzaming om CO2 reductie te realiseren, kan helpen om de verwachte verliezen deels op te vangen en zo werkgelegenheid te behouden. De overheid kan zo een belangrijke rol spelen om deze voor Nederland cruciale sector op de been te houden’, zegt Crombeen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.