Veel bouwvakkers vinden werk vanwege corona niet verantwoord

Door Redactie 24 maart 2020

De FNV wil spoedoverleg met de werkgevers en het ministerie over het werken in de bouw in tijden van corona. Uit een onderzoek onder de leden blijkt dat veel bouwvakkers zich afvragen of het werk nog verantwoord is.

Bouwvakkers in overleg

Sectorhoofd Bouwen & Wonen Janna Mud: "Ga in overleg met je werkgever als zich lastige situaties voordoen. Een aantal respondenten heeft aangegeven graag contact te willen met de vakbond. Deze mensen worden de komende dagen gemaild of gebeld."

Goed werkgeverschap

"Verder benadrukken we dat werkgevers moeten zorgen voor goed werkgeverschap, met toepassing van de RIVM-maatregelen."

Spoedoverleg met werkgevers en ministerie

Bestuurder Hans Crombeen: "De door de leden genoemde punten van zorg hebben onze volledige aandacht. Wij zullen deze met de werkgevers en het Ministerie van Binnenlandse zaken delen en ook oplossingen aanreiken. Dat is echt nodig om te kunnen blijven doorwerken. We gaan de leden hier op heel korte termijn over informeren."

Vragenlijst

Tussen vrijdag 20 en maandag 23 maart is een vragenlijst onder de leden uitgezet om ervaringen te inventariseren over het werken in tijden van corona. De leden is gevraagd om de vragenlijst ook te verspreiden onder niet-leden. De vragenlijst is door 1365 werknemers ingevuld. De meesten vallen onder de cao Bouw en Infra en onder de cao Woondiensten.

Ruim de helft (57%) geeft aan dat er voldoende maatregelen worden genomen, maar voor een fors aantal werknemers is dat niet het geval (29%).

Werken op minder dan 1,5 meter afstand

De belangrijkste reden is dat er geen toezicht wordt gehouden, maar ook dat er wordt samengewerkt op minder dan 1,5 meter afstand. Verder wordt genoemd dat collega’s zich niet aan de afspraken houden.

30% vindt werken niet meer verantwoord

Ook is gevraagd of de werknemers het nog verantwoord vinden om aan het werk te zijn. In totaal 42% zegt dat dat verantwoord is en 30% vindt van niet. De resterende 28% weet het niet.

Vooral werknemers die op een bouwlocatie werken hebben twijfels of het verantwoord is om nog te blijven werken. Daar hebben ze verschillende redenen voor:

• Het is lastig om op het werk 1,5 meter afstand tot elkaar te houden.
  • Als zij samen rijden in een busje naar het werk dan is het afstand houden niet mogelijk.
  • In de kantines zit men vaak dicht op elkaar.
  • Als er bij particulieren thuis wordt gewerkt is vaak niet bekend wat daar de situatie is.

Mogelijk virus meenemen naar andere bouwlokaties

Verder geven enkele werknemers aan dat bouwvakkers werken op uitéénlopende locaties in Nederland en daarmee mogelijk het virus meenemen naar andere plekken. Zij maken zich terecht zorgen over hun eigen gezondheid en die van anderen.