Onderhandelingsresultaat cao voor Architectenbureaus

Door Redactie 28 maart 2019

Na meerdere onderhandelingsronden de afgelopen maanden, hebben we een onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao Architectenbureaus. Belangrijkste punten uit het resultaat zijn bescherming tegen valse constructies met zzp’ers en een loonsverhoging van 5,2% over 2 jaar. FNV legt het resultaat neutraal voor.

Het laatste woord is aan alle FNV-leden die vallen onder de cao Architectenbureaus. We horen graag uiterlijk 5 april wat je kiest!

Stem nu

Loonbod is onvoldoende

Wij noemen dit een onderhandelingsresultaat omdat wij het loonbod zwaar onvoldoende vinden, zeker nu het beter gaat met de sector. In onze voorstellenbrief vroegen we 5% per jaar, dit is 5,2% voor twee jaar geworden. Verder wilden werkgevers niet gaan. Maar er is meer, uiteindelijk gaat het om het totale pakket aan afspraken dat je maakt.

Bescherming tegen valse concurrentie en misbruik
Wat we wel hebben bereikt is een afspraak om werknemers te beschermen tegen de valse concurrentie die ontstaat als werkgevers zzp’ers inhuren. Daarnaast hebben we misbruik van stage en overwerk lastiger gemaakt. Allemaal problemen die jullie hebben aangekaart tijdens de ledenraadpleging en allemaal afspraken die het speelveld eerlijker maken.

Nieuw functiehandboek

Werkgevers willen een nieuw functiehandboek. Prima, maar we gaan wel voor een goed resultaat zodat het handboek aansluit op de veranderende werkopvattingen en -omstandigheden en recht doet aan de verschillen tussen kleine, middelgrote en grote bureaus. Natuurlijk gaan we jullie hulp inroepen voor input en komt er, wat ons betreft, weer een ledenraadpleging voordat we een definitief nieuw functiehandboek hebben.

Jij hebt het laatste woord

Wij leggen dit onderhandelingsresultaat neutraal aan je voor. Als je het loonbod ook te laag vindt en de andere punten minder relevant, dan kun je tegen dit akkoord stemmen. Dan willen wij je vragen om mee te denken hoe we verder kunnen gaan. Mocht je van mening zijn dat dit een akkoord is dat je kunt accepteren, dan stem je voor. Als je je onthoudt van stemming, dan is dat ook een signaal waar wij rekening mee houden. Samen met de andere leden heb jij wat FNV betreft het laatste woord.

Uitslag en mogelijke gevolgen

Wat kan er gebeuren er als een meerderheid tegen stemt? De kans bestaat dan dat de werkgevers een cao afsluiten zonder FNV óf helemaal geen cao afsluiten. De FNV is dan uit onderhandeld. Wij gaan dan een actietraject in. Daar hebben we elkaar hard bij nodig. Binnen andere sectoren is het, bij een goede actiebereidheid, altijd gelukt om betere afspraken te maken.

Maar er zijn ook sectoren waar minder actiebereidheid was. Dan is de kans groter op een cao met andere bonden of zelfs helemaal geen cao.

Als er geen nieuwe cao komt, geldt de (huidige) cao alleen voor werknemers bij wie in de arbeidsovereenkomst staat omschreven dat de Architecten cao geldt. Nieuwe medewerkers kunnen onder het oude cao-loon betaald worden.

De werkgever heeft de vrijheid om onder de loonschalen te gaan zitten, zolang het minimumloon maar wordt betaald. Zittende medewerkers die prijscompensatie of meer loon willen, moeten individueel met hun werkgever onderhandelen of de ondernemingsraad kan zich met de loononderhandelingen bemoeien.

Het laatste woord is nu aan jou!

Stem nu