Cao Schilders: de stand van zaken

Een slechtere cao met te weinig loon

Door Redactie 06 maart 2019

We willen je graag informeren over de stand van zaken bij de cao Schilders. Zoals je weet heeft de LBV een cao afgesloten met OnderhoudNL. Die cao is verre van goed.

Cao met LBV verlengd

De cao die werkgevers met LBV afsloot liep door tot 30 september 2019. Inmiddels hebben OnderhoudNL en LBV hebben de cao tussentijds verlengd tot 30 september 2021.

Weigering om met FNV over de cao te onderhandelen

Aan OnderhoudNL en LBV hebben we in oktober 2018 laten weten dat we betrokken willen worden bij de onderhandelingen over een nieuwe cao per 1 oktober 2019. Dit hebben zij geweigerd. De FNV legt zich hier niet bij neer. Wij onderzoeken nu de mogelijkheid om toch aan de cao-tafel te komen.

Geldt de verlengde cao voor iedereen?

De minister van Socale Zaken heeft de cao met de LBV niet ‘algemeen verbindend verklaard’. Dit betekent dat de cao alleen geldt voor werknemers die in dienst zijn van een bedrijf dat lid is van OnderhoudNL. Als later blijkt dat OnderhoudNL en LBV toch een verzoek indienen voor algemeen verbindend verklaring van de cao dan zullen wij daar bezwaar tegen aantekenen.

Aanpassingen cao

Behalve een verlenging van de looptijd zijn er ook een paar nieuwe afspraken gemaakt. Dit zijn de belangrijkste:

• Loonsverhogingen in 2019: 2% structureel vanaf 17 juni 2019 (week 25) en 1% als eenmalige uitkering per 7 oktober 2019 (week 41)
  • 1 extra wachtdag bij je eerste ziekmelding (dit betekent dat je over de 1e dag van je ziekmelding geen loon krijgt doorbetaald)
  • Verlaging van de leerlinglonen.

Download de aangepaste cao-tekst

Een slechtere cao met te weinig loon

De FNV stelt voor 2019 een looneis van 5%. De loonstijging die LBV met werkgevers heeft afgesproken, blijft daar ver bij achter. En weer is de LBV akkoord gegaan met verslechteringen. Opnieuw blijkt dat de LBV de belangen van medewerkers slecht behartigt!

Belang lidmaatschap FNV

Wil je een fatsoenlijke en eerlijk cao dan is duifdelijk dat je bij de FNV moet zijn. Voor jou en je collega's blijven wij opkomen. Voor de hele groep, maar zeker ook voor jouw persoonlijke belang. Bijvoorbeeld als het gaat om je pensioenregeling of het fonds ’MijnCarriere’. Heb je een probleem over de toepassing van de cao of speelt er iets in je bedrijf, neem dan contact met ons op. Juist nu is het van belang dat je FNV-lid bent!

Heb je een vraag?

Stuur ons een mail ‚Äč