4% meer loon in Houtverwerkende Industrie

portret Ron Sinnige
Door Ron Sinnige 15 maart 2019

Werknemers in de Houtverwerkende Industrie krijgen er 4% loon bij in 16 maanden. Dit is de uitkomst van cao-onderhandelingen tussen werkgevers en vakbonden.

Het onderhandelingsresultaat kwam tot stand na acties en werkonderbrekingen in de sector. In december lagen de partijen nog mijlenver uit elkaar.

Peter Ansems, eerste onderhandelaar FNV: ‘Dit resultaat is de verdienste van de mensen en hun actiebereidheid. We leggen dit resultaat aan hen voor. Zij zijn nu aan het woord en bepalen of ze ermee instemmen.’

Nieuwe cao

De cao heeft een looptijd van 1 januari 2019 tot en met 30 april 2020. Lonen worden structureel verhoogd met 4%: per 1 mei 2019 met 1,5%, Per 1 oktober 2019 met 1,5% en Per 1 maart 2020 met 1%. Daarnaast komt er een hogere reiskostenvergoeding. Het zogenoemde ‘dagvenster’ kan in uitzonderingsgevallen, en alleen bij goedkeuring door medewerkers, OR en bonden, ’s morgens om 06.00 uur ingaan, dit was 07.00 uur. Om fiscale redenen gaat de mogelijkheid om gebruik te maken van de regeling deeltijdwerk in vanaf 57 jaar, dit was 55 jaar. Werknemers kunnen vanaf 5 jaar voor het bereiken van de AOW-leeftijd een verzoek indienen om gebruik te maken van een regeling van 80% werken voor 90% loon en 100% pensioenopbouw.

Cao-partijen doen gedurende de looptijd van de cao onderzoek naar de verhouding tussen vast en flex, om tot een betere verhouding te komen. Ook controleren ze streng op de naleving van de cao.