Grote zorgen om werkgelegenheid bouw

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 04 oktober 2019

Vakbonden FNV en CNV maken zich grote zorgen om de werkgelegenheid in de bouw, nu minister Schouten onvoldoende concrete maatregelen voor de bouw heeft aangekondigd. In plaats daarvan wil de minister eerst advies vragen aan de Raad van State.

'Daarmee worden stilgelegde bouwprojecten niet vlotgetrokken. De gevolgen voor de bouwsector zijn dramatisch. Ook is het stilleggen van projecten buitenproportioneel, gezien het relatief kleine aandeel van de sector in de stikstofcrisis', aldus de bonden.

Gevaar

Janna Mud, sectorhoofd FNV Bouwen en Wonen: ‘De bouwsector zit net weer lekker in de lift. Dat komt in gevaar, nu blijkt dat het kabinet niet in staat is met een snelle oplossing te komen voor het stikstofprobleem. Op deze manier creĆ«ren we een extra crisis, met alle gevolgen van dien voor de werkgelegenheid.'

Sneller

Gijs Lokhorst, bestuurder CNV Vakmensen: ‘Het kabinet moet dit probleem echt sneller gaan aanpakken en oplossen. Dit is niet goed voor de medewerkers in de bouw, slecht voor de woningbehoefte en slecht voor de Nederlandse economie. Bekijk per project of het wel of niet door kan gaan, en kijk ook naar andere sectoren.’