Dyckerhoff Basal wil vakbonden buitenspel zetten

Door Redactie 29 oktober 2019

Het betonmortelbedrijf weigert tot nu in te gaan op het voorstel van FNV en CNV om te komen tot een eigen cao Dyckerhoff Basal. Ook wil het bedrijf zich niet aansluiten bij een bestaande cao, zoals de cao Betonpompbedrijven. Dyckerhoff Basal probeert de vakbonden buitenspel te zetten door de werknemers een nieuwe arbeidsvoorwaardenregeling voor te leggen. Ons advies aan de leden is om die niet te tekenen.

Betonpomp

In een brief aan de directie geven we onze bezwaren aan ten aanzien van deze regeling en het daarbij behorende arbeidscontract:

• Ziek door eigen schuld en dan geen loondoorbetaling: dat is in strijd met het Burgerlijk Wetboek.
  • Werkgever kan het contract eenzijdig wijzigen.
  • Werkgever kan eenzijdig pensioenovereenkomst bpfBOUW wijzigen; dit is in strijd met de verplichtstelling van het pensioenfonds bpfBOUW.
  • Uren arbeidscontract gaan van 36 naar 40 uur. Daar moet dan ook salaris bij!
  • Werkdagen kunnen om 5.00 uur beginnen; in de nieuwe situatie krijgen werknemers geen toeslag meer als je zo vroeg moet beginnen.
  • Veel afspraken gelden niet voor werknemers die na 1 januari 2015 in dienst zijn gekomen: geen extra vrije dagen en voor 55-plussers geen mogelijkheden voor een 4-daagse werkweek.
  • Loonsverhogingen cao Bouw worden weliswaar gevolgd, maar hier zit een grote ontsnappingsroute voor de werkgever in. In de arbeidsvoorwaardenregeling staat: “Indien er in de Bouw-cao afspraken worden gemaakt die grote gevolgen hebben op de algehele beloningsstructuur wordt er naar het totale pakket aan afspraken gekeken”.

Brief aan directie Dyckerhoff Basal